«بررسی فقهی ـ حقوقی خبر و خبررسانی»

این پروژه در قالب رسالة کارشناسی ارشد در دانشگاه قم در تاریخ 30/6/92 به فرجام داوری رسیده است. سؤال اصلی در این رساله این است که «ساختار دانشی فقه رسانه و همچنین سامانۀ احکام فقهي و حقوقی سیستم و نظام مديريت اطلاعات چیست؟». در راستای رسیدن به پاسخ این سؤال، پایان ­نامه در سه بخش سامان یافته است که نخستین بخش آن، «مبانی نظری ـ ارزشی فقه رسانه» است و در راستای همین مبانی، بخش دوم یعنی «سامانۀ احکام فقهی ـ حقوقی خبر و خبررسانی» به سامان آمده است. اصول مدیریت فقه­ بنیان رسانه نیز که نشان­ دهندۀ جریان یافتن سامانة احکام در عرصۀ مدیریت عینیت ­هاست، در بخش سوم مطرح گردیده است. دستیابی به «الگوی فقهی خبر و خبررسانی (رسانه)» دستاورد اصلی این پژوهش است.

ادامه مطلب ...

اصول طراحی مدیریت آینده نگار راهبردی

انقلاب اسلامی ایران را باید نقطۀ عطفی نه تنها در عرصة سیاسی بلكه در تمامی وجوه زندگی بشر دانست. اكنون پس از گذشت 34 سال، روشن شده است كه شكل ‌گیری حكومتی بر مبنای اسلام، تحت عنوان «جمهوری اسلامی ایران»، چه تأثیرات شگرفی بر جهان و تحولات آینده آن داشته است. حركت در مسیر آرمان ‌های انقلاب نیازمند بهره ‌مندی از اسلام ناب در عرصه ‌های مختلفِ پیشرفت است؛ برای مثال مقوله ‌هایی چون الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، اقتصاد اسلامی، علم دینی و ... نمونه ‌هایی از توجه اندیشمندان حوزه‌ های گوناگون كشور به این امر است. از سوی دیگر گستردگی توصیه ‌‌های اسلامی در جنبه ‌های گوناگون زندگی بشر، انگیزه ‌ای قوی و غیرجزم ‌اندیشانه را، برای تلاش و كوشش در این مسیر فراهم می ‌سازد.

ادامه مطلب ...

ـ ارائه الگوی راهبردی در حوزه جوانان از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان الهی ولایت فقیه و قانون اساسی:

نظریۀ ولایت فقیه رکن محوری نظریۀ جمهوری اسلامی است. پردازش این ایده و تفسیر اجزای تحلیلی این نظریه، راهبردی­ ترین مسألۀ اندیشه‌ای نظام جمهوری اسلامی است. در راستای بسط تحلیلی این نظریه، نظریۀ جوان در انقلاب اسلامی، بازپردازش می‌شود. انقلاب اسلامی ایران، در برهۀ خطیر تاریخی، همزمان با تقابل غرب با اسلام و ایران، تجربه زیست اندیشه­ های علمی، زیستی و معنویتی در جهان جدید را، بر اساس یک الگوی درونزای پیشرفت، با دو شاخصه برجسته اسلامی ـ ایرانی داشته است. این تجربه درونزا و خود ویژه، از مبانی معرفت­ شناختی اندیشۀ دین­ شناخت پیشرفت یا تفقه در دین، به مثابۀ اندیشۀ ولایتمند تغییر، آغاز و تا الگوی راهبردی آینده­ نگار تحول تمدنی را شامل می­ شود که چهار رکن درونی آن؛ یعنی عرصه تعلیم و تربیت، مدیریت علم الاجتماعی، هنر و فناوری و سامان هویتی خودویژۀ خویش را، در این جهان داشته و کارکرد وجه فاعلی فاعلان ارادی تغییر در عصر انقلاب اسلامی را، آشکار ساخته است.

موضوع جوانان و زنان در این تجربۀ درون زا، فصل جمعیت­ شناختی و انسان­ شناختی فاعلان ارادی تغییر، در الگوی مزبور است. موضوع جوانان، از چشم­ انداز حوز ه­ای گوناگون شناختی و به طور خاص در قالب مسائل جمعیت­ شناسی و انسان­ شناسی در عرف مطالعات معاصر، اغلب تحت تأثیر دیدگاه غالب بر اکثر موضوعات مربوط به انسان تحت­ الشعاع اندیشه و فرهنگ سکولار در سطوح و عرصه­ های گوناگون مفهومی، رفتاری، اقدامی و یا دیدگاه­ های شبه ادیانی و مبنی بر رفع نیازهای مادی بشر، توجیه و تعریف شده است. در همین چارچوب، این بینش در طول زمان، سیر تکاملی خود را از محدوده الگوهای روان­ شناختی علمی و طبیعی طی نموده و در گذر از نظریۀ هرم نیازهای اساسی انسان، معروف به هرم مازلو، این موضوع بازخوانی شده است. پیروی از این گفتمان­ های چندگانه، در زمینه ارزیابی تجربه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و الگوی پیشرفتِ ارائه شده از سوی آن، نه تنها عاجز از تحلیل رابطه قلبی و اعتقادی عموم مردم با انقلاب اسلامی است، بلکه از تفسیر، تجزیه و تحلیل نقش جوانان در نظام انقلاب اسلامی نیز، ناتوان است. لذا این پژوهش در نهایت درصدد شناسایی و تبیین نقش و کارکرد فاعلان ارادی تغییر و موضوعات الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و آینده­ نگار راهبردی در واقعیت­ های رخ نمود انقلاب اسلامی، در ذیل نظریۀ انسان­ شناسی پیشرفت (رشد ـ توسعه)، روان­ شناسی جوان و جامعه­ شناسی جوان، روان­ شناسی عرفانی و عرفان اجتماعی است که به عنوان عوامل انفجاری و محرک توسعه انقلابی بوده است.

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) می باشد.