اجرای برداشت‌های شتاب‌زده از قرآن، در ادارۀ جامعه نتیجه‌بخش نیست!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) امروز ۲۱ اردیبهشت ماه در کنفرانس ملی قرآن‌پژوهی پیشرفت در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) با اشاره به تفسیر تاریخی مدنظر وی گفت: مراد من از تفسیر تاریخی، تفسیر قرآن تاریخی، تنزیلی و تفسیر بر مدار تاریخی و شأن نزول آیات نیست.

وی افزود: آنچه مراد بنده از ارائۀ تفسیر تاریخی است، این است که ما قرآن را بر اساس توالی رویدادهای مندرج در قرآن تفسیر کنیم و مباحث واسطۀ آن را مدنظر قرار دهیم؛ لذا این رویکرد را اعم از روش و گرایش می‌دانم.

الویری ادامه داد: حرکت کلی تاریخ حرکتی تکامل‌گراست؛ ولی در مجموعۀ جزئیات شاهد فرازونشیب و گاه بالندگی و گاه سکون و رکود هستیم.

این استاد حوزۀ و دانشگاه اظهار کرد: این تفسیر از دستاوردهای سایر تفاسیر بهره می‌برد، ولی به‌معنای آن نیست که روش این تفسیر متفاوت از دیگران نیست.

الویری ادامه داد: قرآن در بیان زندگی انبیاء به همۀ جزئیات نپرداخته است؛ لذا باید از منابع دیگر، اطلاعات تاریخی را بیابیم. بنابراین بهره‌گیری حداکثری از منابع تاریخی و اسناد تاریخی در این نوع تفسیر لازم است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: در تفسیر تاریخی، آیات مربوط به توحید در بخش اول، آیات اعمال توحید در دستۀدوم و آیات مربوط به خلقت، دستۀ سوم را تشکیل می‌دهند.

الویری با بیان اینکه قرآن از مباحث ذهنی و انتزاعی سخن نگفته بلکه از عینیت تاریخی و واقعی حرف زده است، عنوان کرد: تفسیر تاریخی سرنوشت انسان را در یک نگاه یکپارچه و ناظر به جوامع انسانی با محوریت انبیاء گزارش کرده است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن همۀ ابعاد معرفتی و پیشرفت را بر اساس آموزه‌های وحیانی در اختیار ما قرار داده است اظهار کرد: آوردۀ تفسیر تاریخی محدود به مقولۀ پیشرفت نیست، بلکه مفهوم پیشرفت، عوامل پیشرفت را به‌صورت عینی و مراحل پیشرفت را در اختیار می‌گذارد و سازوکارها و چالش‌های فراروی پیشرفت را نیز بیان می‌کند.

وی تأکید کرد: قرآن ویژۀ جامعۀ ما نازل نشده، لذا بدترین چیز این است که ما برداشتی شتاب‌زده از قرآن داشته باشیم و بخواهیم آن را در کشور پیاده کنیم.