نهمین جلسه از درس اندیشۀ مدنیت فرهنگی برای دانشجویان مدیریت راهبردی فرهنگ ـ فرهنگی برگزار شد. احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) و استاد درس اندیشۀ مدنیت فرهنگی در این جلسه به طرح سه سرفصل زیر پرداخت:
۱. مروری بر نظریۀ جامع اندیشۀ مدنیت فرهنگی؛
۲. بازخوانی روششناسی پیشرونده در طراحی الگوی مدیریت راهبردی فرهنگی، از طریق ترکیب گزارههای اخباری و انشایی در راستای پردازش فلسفۀ هنجارین فرهنگ؛
۳. بررسی مقایسهای پنج مکتب نظریهپردازی فلسفۀ هنجارین جمهوری اسلامی، امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیتالله محمدتقی مصباح، آیتالله جوادی آملی و شهید محمدباقر صدر.
در این درس نظریهای در عرصۀ منطق و روششناسی پژوهش تغییر و رشد ـ توسعه (و از جمله مدیریت فرهنگ ـ فرهنگی) در میان میآید تا چالش نظر ـ عمل در پردازش الگوی رشد دینشناختی، راهکاری برای پاسخ یابد.
استاد این درس، الگویی برای تحلیل فلسفۀ مدیریت راهبردی پیشرفت (از جمله فرهنگ ـ فرهنگی) با استفاده از الگوی قیاس عملی پیشنهادی مطرح نموده است که میتوان از آن برای تحلیل فلسفههای مدیریت راهبردی پیشرفت (از جمله فرهنگ ـ فرهنگی) هنجارین استفاده کرد.
آکوچکیان در این جلسه، دربارۀ فلسفه هنجارین تغییر ـ ترقی و رشد دینشناخت گفت: فلسفه هنجارین تغییر ـ ترقی و رشد دینشناخت برخلاف فلسفۀ تحلیلی تغییر ـ ترقی که فقط به تحلیل مفاهیم گزارهها، شعارها و براهین مربوط به تغییر ـ ترقی میپردازد، یک مشرب و نحلۀ شناختی منجر به تجویزها و دستورالعملها است. این مهم، در راستای برخی مبانی نظری به پرداخت الگوی آرمانی و اهداف و اصول روی آورده و روشهای راهبردی فرآیند تغییر ـ ترقی رو به آرمان برگزیده را به دست میدهد. یک فلسفۀ جامع هنجارین تغییر ـ ترقی و بهطور خاص فلسفۀ هنجارین رشد ـ توسعه، در چارچوبۀ چه الگوی روششناختی و منطقی میان نظر تا عمل توسعهای، نسبت مترابط برقرار میکند؟