1:12 قبل از ظهر
7 دی 1403

بازتعریف نقشۀ جامع علم

نشست مشترک سه گروه پژوهشی علوم انسانی و بینارشته‌ای، گروه پژوهشی تحقیق و توسعه و مطالعات راهبردی و گروه پژوهش‌های نظری و مطالعات مبنا با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد آکوچکیان برگزار شد. در این نشست، موضوع تفقه در دین در نظام جامع دانشی بررسی شد. احمد آکوچکیان، استاد راهبر سه گروه پژوهشی یادشده در تعریف تفقه ‌در دین گفت: تفقه در دین یعنی فهم روشمند جامع‌نگر همۀ ابعاد نظام‌‌وارۀ دین (با لحاظ همۀ منابع استنباط) معطوف به آرمان مقصودنظر دین (آرمان رشد: یهْدی إِلَى الرشْد) که به راهبری مصلحانۀ نظام اجتماعی (انذار) تا سطح خودتوانمندی خودآگاه و خودخواستۀ جامعه برای خودبانی از هویت و کیان مُلک و آیین خویش (حذر) می‌انجامد.

وی درخصوص جایگاه تفقه در دین در نظام جامع دانشی اذعان کرد: «تفقه در دین» دانش گذار خودآگاه از منظومۀ فرانیازهای همه جانبۀ همۀ ساحات وجودی آدمی و پاسخ‌‌یابی از آموزه‌‌های فراگیر منابع دین (عقل و وحی و سنت) در راستای پردازش مدل مفهومی و مدل عملیاتی الگوی رشد در مقتضیات زمان ـ مکانی گوناگون فردی، اجتماعی و تمدنی و بدینسان دانش مبنای نظام مدیریت راهبردی آینده‌‌نگار انسانِ همه‌‌ جانبه‌‌نگر است.