6:29 بعد از ظهر
14 آذر 1403

با سورۀ حدید رهسپار به نقشۀ جامع علم و علمی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان در ادامۀ نشست پیشین گروه‌ پژوهش تفسیری با یادآوری این مهم که قرآن‌‌پژوهی پیشرفت‌‌شناخت، برای تحقق الگوی پیشرفت دین‌شناخت، نیازمند پژوهش در عرصه‌‌های پیوسته با این ضرورت راهبردی است و سورۀ حدید یک پاسخگوی جامع به این ضرورت است گفت: منظومه‌‌ای از آموزه‌‌های تفسیری و تدبیری رشد ـ توسعه می‌‌تواند با جریان در دو نقشۀ جامع علم و نقشۀ جامع علمی جهت‌‌بخش دو رویۀ علمی و اقدامی دولت ـ ملت دینی در جهان معاصر باشد و این یعنی:

1.اهتمام به جنبش معرفت‌‌شناختی در پردازش اندیشۀ مبنای جمهوری اسلامی و دولت ـ ملت دینی و نیز دریافت بیرون‌‌دینی از اندیشۀ ترقی در اولین گام و سپس در بینش درون‌‌دینیْ اهتمام به پردازش اندیشۀ درون‌‌زای دین‌‌شناختی الگوی رشد؛

2‌‌. اهتمام به پردازش «نقشۀ جامع علم» یا الگوی درون‌‌زای اندیشۀ دانش معطوف به رشد ـ توسعه و لایه‌‌های درونی آن، مانند نقشۀ جامع اندیشه و دانش دینی، سند راهبرد ملی توسعۀ پژوهش و آموزش عالی قرآنی و نقشۀ جامع اندیشه و دانش هنر؛

3.و سپس بر بنیان نقشۀ جامع علم، اهتمام به پردازش «نقشۀ جامع علمی»؛

4.بازخوانی ایدۀ مبنای «نظام ولایت فقیه» به «ولایت تفقه در دین» یا «ولایت اندیشۀ دین‌‌شناخت پیشرفت» و در راستای آن، بازخوانی نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و تدبیر تحقیق و توسعه‌ای عرصۀ سیاست اجتماعی.