4:14 بعد از ظهر
20 مهر 1403

دامنۀ معنایی نظام مدیریت دین‌شناخت پیشرفت، برای جریان علوم انسانی قرآن‌بنیان

 

چکیده

الگوپژوهی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی مبتنی بر آخرین دستاورد‌های عرصۀ اندیشه و گفتمان‌پردازی توسعۀ دانش‌­بنیان و حکمت‌­بنیان قرآنی و در گذار راهبردی به دکترین تحقیق و توسعۀ ملی، به‌ضرورت پردازش نظام مدیریت دین‌­شناخت پیشرفت در هیئت اندیشه و دانش تدبیر مدنیت معاصر اسلامی ـ ایرانی یا همان اندیشه و گفتمان تفقه در دین (به‌مثابۀ دانش مقسمی علوم انسانی قرآن‌بنیان) رسیده است. در این راستا، سؤالی راهبردی مجال حضور می‌یابد که نظریه و نظام مدیریت آینده‌نگار راهبردی پیشرفت و به‌تبع آن نظریۀ دولت ـ ملت دینی در مقتضیات معاصری اندیشۀ دین‌شناخت پیشرفت و در قالب یک نظام سیاسی و حاکمیتی با رویکرد اقتدار توسعه‌­ای دانش­‌بنیان، دارای چه ساختار تحلیلی اقتداربخش حاکمیت مکتب قرآنی ـ نبوی و اوصیایی در ادبیات دولت ـ ملت مدرن است؟ به‌تعبیری دیگر، الگوی فقاهت قرآنی در دین، اقتضای چه نظام ولایتی و به‌طور خاص نظام علوم انسانی قرآن­‌بنیان، اقتضای چه سامانۀ مدیریتی را دارد؟

تحقیق به‌مدد روش­‌شناسی پیش‌­رونده (منطق پردازش مدل مفهومی الگو) و بازخورندۀ (منطق گذار از تجربیات اقدامی نظام به مبانی نظری) پیشرفت و دو منطق استنتاجی (قیاسی ـ پسااستقرایی) و استنباطی (اصول فقه جامع) و به‌مدد روش­‌شناسی آمیخته (کیفی ـ کمی) و مستند به اصل معرفت­‌شناخت فقاهت جامع اجتهادی (اندیشۀ دین­‌شناخت پیشرفت)، بر آن است که دانش دین‌شناخت و به‌طور خاص قرآنی مدیریت به‌مثابۀ وجه جمع کاربردی علوم انسانی با رویکرد آینده‌نگاری رشد، پیشنهاد یک چارچوبۀ معنایی (مفهومی و تصدیقی) از نظام مدیریت ملی برای تبیین مساحت جریان‌یابی علوم انسانی قرآن‌بنیان است. درون‌زایی دانش قرآن‌شناخت انسانی با رویکرد مذکور در یک چارچوبه و سازوکار شش‌وجهی نظام مدیریت ملی، شامل نگاشت گزاره‌­ای، نگاشت مسیر، نگاشت نهادی، نگاشت فرهنگی، نگاشت راهبردی آینده‌­­نگار و نگاشت ادراکی تبیین می­‌گردد. نظام مدیریت دین‌شناخت پیشرفت مضمون اصیل نظام ولایت فقیه است و سازوکار درونی نظام ج.ا.ا. را نیز توضیح می‌دهد. جای‌گیری علوم انسانی قرآن‌بنیان در بنیان اندیشه‌ای نظام ولایت فقیه و ج.ا.ا. وام‌دار ناگزیر جای‌گیری در ساختار استنتاجی این نظام شش‌وجهی مدیریت تفقه در دین‌بنیان است. نقشۀ جامع علوم انسانی کشور مبتنی بر اندیشۀ قرآن‌شناخت پیشرفت بایستی در سه نگاشت دانشی، نهادی و تحقیق و توسعه‌ای این سامانۀ شش‌وجهی علوم انسانی را بازآرایی کند.

دو گام تحلیلی در مقالۀ پیشنهادی، پیش رو می‌­آید:

اول: چارچوب استنتاجی و دامنۀ معنایی یک الگوی مدیریتی دانش­‌بنیان؛

دوم: الگوی نظام مدیریت دین‌­شناخت پیشرفت، چارچوبۀ جریان علوم انسانی قرآن‌­بنیان.

 

کلیدواژگان: مدیریت راهبردی دین­‌شناخت پیشرفت، تفقه در دین، سازوکارهای مدیریت، ولایت فقیه، علوم انسانی قرآن­‌بنیان.

 

نویسندگان: احمد آکوچکیان، مرضیه بخشی.

منبع: همایش ملی علوم انسانی قرآن‌بنیان چیستی، چرایی و چگونگی، ۱۳۹۵.