به گزارش دبیر گروه پژوهش فقه و حقوق در نشست اخیر ضرورت جریانبخشی اندیشۀ فقه جامع در نظام ملی آموزش، تحقیقات و فناوری در دستور گفتوگو قرار گرفت. حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان در این خصوص گفت: اهتمام به اندیشۀ اجتهادی فقه جامع و تأکید بر ضرورت جریانبخشی آن در نظام ملی آموزش، تحقیقات و فناوری بهمنظور اهداف زیر است:
1. تفصیلبخشی نظاموارۀ اندیشۀ دینشناختی ترقی یا نظام جامع ادراکی دین یا تفقه در دین (حکمت دینی) بهمثابۀ بنیان دانشی نظام مدیریت راهبردی تحقیق و توسعۀ ملی؛
2. مشارکت در راهبری روشمند جنبش احیای فکر دینی در عصر پیشرو؛
3. پرداخت مبنای اندیشگی گفتمان ولایت فقیه در برآیند تجربۀ سهدههای انقلاب اسلامی؛
4. نظامدهی دانشمحوری مبنای ورود اندیشۀ دینشناختی تغییر به فرایند ملی تحقیق و توسعه و براساس این رویکرد، تحقق فصلی از دغدغۀ درونزایی جریان تحقیق و توسعۀ ملی؛
5. نظامبخشی تفصیلیترِ بخش دیگری از نظام اندیشۀ دینشناختی جامع در فرایند نظام آموزش عالی؛
6. مشارکت و همراهی شایستهتر، اقدامی و برنامهای دو نهاد ملی تولید دانش (حوزۀ دینی و نهاد ملی دانش (حوزه و دانشگاه)) در ایفای مأموریت ملی دانش توسعهای ـ تمدنی؛
7. تبیین علمی روششناسی (چرایی و چگونگی) نظامدهی از سر انتخابِ (اختیار خلاق) زندگی معاصر، ازجمله در فرایند تحققبخشی تمدن ایرانی ـ اسلامی معاصر و گذار از ورطۀ سکولاریستی حاکم بر بخش عمدهای از نظام مدیریت و نظام علوم، تحقیقات و فناوری.