چکیده
تولید و فرآوری اندیشهها، نظریهها، مدلهای مفهومی و عملیاتی با رویکرد دین(قرآن)شناخت در موضوعات حوزۀ مدیریت پیشرفت و بهطور خاص تصمیمگیری استراتژیک، منوط به تولید و فرآوری روشمند آنها در چارچوب آموزههای وحیانی قرآن کریم است. در این راستا، لازم است تا بهمنظور پیریزی درست چارچوب معرفتی در دانش تصمیمگیری استراتژیک قرآنبنیان، به «چیستی مبانی پارادایمی» آن پرداخته شود. با چنین هدفی، در نوشتار پیش رو سعی شده است تا با استفاده از تحلیل مضمون و تحلیل محتوا در نرمافزار atlas.it، بخشی از دلالتهای مبتنی بر مبانی هستیشناسی مرتبط با موضوع تصمیمگیری استراتژیک فهم و تبیین شود. این تحلیلها مبتنی بر سازوکار ترکیبی دو روش دلالتپژوهی و همچنین منطق دلالت در ادبیات علم اصول است که با استناد به سورۀ انفال انجام گرفتهاند. حاصل این فرآیند، استخراج ۲۰۴ کد اولیه، ۲۵ مضمون پایه و ۶ مضمون سازماندهنده شامل عناوین زیر بوده است: ۱. ماهیت واقعیتهای اجتماعی در تصمیمگیریهای استراتژیک؛ ۲. نقش ماهیت انسان در تصمیمگیریهای استراتژیک؛ ۳. نقش عاملیت انسان در تصمیمگیریهای استراتژیک؛ ۴. سرنوشت پدیدارها در تصمیمگیریهای استراتژیک؛ ۵. نقش سنتهای الهی در تصمیمگیریهای استراتژیک و ۶. جلوهگری حقیقت و رسم الهیاتی در تصمیمگیریهای استراتژیک. همۀ شش مضمون یادشده، زیرمجموعۀ یک مضمون گستردهتر (مضمون دلالی فراگیر)، یعنی مبانی هستیشناسی تصمیمگیری استراتژیک قرار دارند. نتایج این مقاله میتواند زمینهساز روش تولید، فرآوری و تدوین نظریه و دانش تصمیمگیری استراتژیک قرآنبنیان از سوی پژوهشگران این حوزه و بدینسان ارائۀ مدلهای کاربردی خودویژه برای مدیران استراتژیک، مبتنی بر چشمانداز قرآنبنیان و جریان آن در عینیت تحقیق و توسعهای باشد.
کلیدواژگان: تصمیمگیری استراتژیک، مبانی هستیشناسی، پارادایم، قرآن، دلالتپژوهی.
نویسندگان: مرضیه بخشی، اسدالله کردناییج، احمد آکوچکیان و سیدحمید خدادادحسینی.
منبع: دوفصلنامۀ علمی اندیشۀ مدیریت راهبردی (اندیشۀ مدیریت)، سال پانزدهم، شمارۀ دوم (پیاپی ۳۰)، پاییز و زمستان ۱۴۰۰.