کتاب کارنمای حضور پیشاهنگ اندیشه و گفتمان پیشرفت در سال 1395 با این رویکرد به چاپ رسیده است که «دانش دینی» در برآیند انبانهشدگی دو جریان متعامل اندیشهای «اندیشۀ دینشناخت پیشرفت» و «اندیشۀ پیشرفتشناخت دین» و در مواجهه با عصر پرسشهای جامعنگر حیات، تغییر و پیشرفت (رشد ـ توسعه) و مقتضیات عصر انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی جهان معاصر مسلمانی، پیشروی خویش، در برآیند دو اصل مشروعیت و کارآمدی ضرورت اقتداربخشی جهان معاصر مسلمانی و ایرانی را دارد و بدینسان با عیار «اقتدار توسعهای علم» بهمثابۀ خاستگاه اقتدار حضور دین و اقتدار ملی در جهان جدید و پیشرو در معرض سنجش قرار گرفته است.
خواهانی اقتدار ملی و زیستی در گروی در اختیار داشتن منشور ملی اقتدار توسعهای علم است. از این رهگذر، بایستی در مرز میان خردورزی و تجربۀ زیستی جان ـ جامعه و جهان بینالملل معاصر، «مانیفست دانش توسعهای» یا نقشۀ جامع علم معین شود. این مانیفست معیار نقد سطح اصالت و کارآمدی نهادهای یادشده است.
گزارش تحليلي مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، در دو رویکرد برجستۀ تحلیلی، در متن گزارش نهایی پیشرفتپژوهی در نزدیک به نیم دهۀ 1384 ـ1390، بهصورت ترکیبی سامان يافته است:
ـ رویکرد اول: «گزارش آماری و كمی دستاوردهای حوزۀ پژوهش رشد ـ توسعه» درضمن آشنايی با ايدۀ مبنای حوزه؛
ـ رویکرد دوم: تحليل ايده و سامانۀ انديشۀ پيشنهادی «نظريۀ دینشناختی رشد ـ توسعه» در كليت آثار و دستاوردها.
این اثر بهنوبۀخود در سه بخش تنظيم شده است:
بخش اول: اندیشه و گفتمان پیشرفتپژوهی در عیار نهاد ملی تولید علم در سه فصل؛
بخش دوم: نظریۀ الگوی پایۀ پیشرفت در آینۀ دستاوردها و عملكردهای پژوهشی مرکز تحقیقات در سالهای 1390 ـ 1384 در دو فصل؛
بخش سوم: حضور پیشاهنگ دانشی نهاد پژوهش پیشرفت در نظام ملی تولید علم در هفت فصل.