چکیده
فصلی از واکاوی ایدهها و عناصر پایه برای شکلگیری نظریۀ اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در عرصههای پیوستۀ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علمی، تنقیح اندیشه و نظریه و گفتمان ولایت فقیه است. ظهور نظریۀ جمهوری اسلامی، چشمانداز تازهآمد نظری ـ اقدامی جامعنگری را در انگارۀ مبنای خویش، دربارۀ اندیشه و سیاست با محوریت چهار مفهوم پیشرفت، قدرت، دانش و مشروعیت، یعنی اصل ولایت فقیه نوید بخشید. انگارهای که اگرچه بهلحاظ مضمون و هویت، پیوسته با پیشینۀ اندیشه و عینیت جهان اسلامی بوده است، بهلحاظ ساختاری نظریه، با اندیشمندان کلان دورۀ دوم تاریخ فقه، از دورۀ میانه (سدههای سوم تا هشتم) تا جدید (سدههای دهم تا دوازدهم) و تا معاصر (سدههای سیزدهم تا چهاردهم) چونان محقق کرکی تا محقق نراقی تا مقدس اردبیلی و تا میرزای نائینی و تا امام روح الله خمینی (ره) و نظریهپردازان دیگری در دورۀ معاصر، حضور متطور خودویژهای داشته است و در ذیل نظریۀ معاصر مدنیت و جمهوری اسلامی، مهیای ورود به کلاندورۀ سوم تاریخ فقه، یعنی عصر پیشرفت (رشد ـ توسعۀ) تفقه در دینبنیان و فقه تمدنی است. حاصل این جریان تاریخی، با ظهور نظریۀ جمهوری اسلامی ایران، به طرح ایدۀ ولایتمندی تفقه در احکام، در قرائت خودویژۀ امام خمینی (ره) انجامید و فقیه عادل زمانشناس، در رأس هرم راهبردی مدیریت نظام جمهوری اسلامی، ولی فقیه نام گرفت و نظام ولایت، در مجموعۀ دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر راهبردی که در رأسش رهبری قرار دارد، تعریف گردید و نظام حقوق اساسی این جمهوری، بر مدار این اصل، در قانون اساسی و متمم آن شکل گرفت و نزدیک به چهار دهه، اندیشه و نظریه و گفتمان مزبور، در بوتۀ نقد نظری و اقدامی قرار گرفته است. بهدرستی آیا اندیشۀ دینشناخت پیشرفت و پیشرفتشناخت دین و بهتعبیری دیگر، اندیشۀ ولایتمند تغییر، همین فقه در احکام در تفسیر مرسوم پیشینی حوزوی آن است؟ آیا ولایتمندی تغییر، از آن فقه در احکام است؟ آیا نظام ولایت فقیه، در تکملههای تحلیلی نظریات و تجربیات معاصری، همچنان وفادار به نقش بنیادین فقه منحصر به احکام و ظرفیت ولایت آن بر کلیت نظام اجتماعی است؟ ریشۀ این نگرش مبنای بایسته در منابع دینی کجاست و اگر آموزههای دین و بهطور خاص قرآن کریم، حدیث اهلبیت (ع) و اصل عقلانیت جامع، راهبر به ولایتمندی تفقه در دیناند، بر تاریخ تفکر دینی چه گذشت که ایدۀ ولایت تفقه در دین، به ایدۀ ولایت تفقه در احکام و ایدۀ ولایت فقیه در دین به ایدۀ ولایت فقیه در احکام فروکاهشی یافت؟ و در مقایسۀ با نظام ولایت فقه در احکامبنیان، نظام ولایت فقه در دینمبنا دارای چه اوصافی است؟ مقالۀ پیش رو، ولایتمندی تفقه در دین یا ولایتمندی اندیشه پیشرفتشناخت دین و دینشناخت پیشرفت، از دیدگاه تحلیل مفاهیم، اندیشه و گفتمان نوین علوم تفسیری، بهمدد بازخوانی منابع دینی بازتحلیل میشود. مرز میان این دو انگاره، در حوزۀ نظر و اقدام توسعهای تبیین میشود. از لحاظ نظری و مشخصاً معرفتشناختی، خاستگاه انگارۀ برگزیده، رفتوشد و نسبت بهآزموندرآمدۀ متبادل عقل، اراده، دانش و اقدام است در این نگرۀ ترکیبی، دانش و عقلانیتها، هم از سویی مبنای اقتدار (مشروعیت و کارامدی) و هم از سویی دیگر آیینۀ تمامنمای اقتدار است.
کلیدواژگان: تفقه در دین، فقه در دین، فقه در احکام، ولایت فقه در احکام، ولایت تفقه در دین، ولایت فقه، ولایت فقیه، اندیشۀ دینشناخت پیشرفت.
نویسندگان: احمد آکوچکیان و زهرا نجفی.
منبع: سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ۱۳۹۳.