استاد راهبر نشست گروه پژوهش سلامت و سبک زندگی، جناب حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان، در تبیین «آسیبشناسی مدیریت سبک زندگی» براساس تفسیر سورۀ مسد به تعریف سلامت اشاره کرد و گفت: سلامت عبارت است از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی (و نهفقط نداشتن بیماری و نقص عضو)، از سطح معمول سلامت (بهرهوری از ظرفیتهای فیزیکی و بیولوژیک) تا بهرهوری و واشدگی حس هویت، یکتایی و شخصیت در سازگاری فرد با خویش تا بهنجاری مناسبات و شرایط اجتماعی، در گسترۀ معنایی وسیعی که موضوع دانشهای پزشکی، روانشناختی، جامعهشناختی و روانکاوی است. در فصل بهداشت روان، الگوی حس سلامت کدام است و منظر قرآنی سلامتپژوهی چیست؟ این منظر باید بتواند آسیبشناسی سلامت شخصیت را نیز فراگیرد. یک الگوی سلامتپژوهیْ الگوی آسیبپژوهی سلامت شخصیت نیز هست.
وی درخصوص منظر قرآنی سلامتپژوهی افزود: «قرآن حکیم» کتاب هدایت به معناداری (منظومۀ جامع چراییها و چگونگیهای اصیلِ) بالغ زندگی است که تمامیت موقعیتهای زندگی را به سلام و سلامت دررساند. از چشمانداز این ماهیتِ هدایتی قرآن حکیم، وجه آسیبی بهداشت روان با نمونه سؤالهایی، مانند «چرا در زندگیهای خویش به فروکاستگی و تباهی میرسیم؟» روبهروست. در پاسخ به این سؤالهای آسیبشناسانه، در آستانۀ قرآنِ حکیم و در حضور سورۀ «تبت»، «مسد» یا «ابولهب»، میتوان به «آسیبشناسی و ارزشداوریِ بحران معنی زندگی» از منظر شیوۀ معنیبخشی زندگی، فهم چراییها و چگونگیهای بیمعناییها، و فروکاهشیهایِ زندگی پرداخت.