11:04 بعد از ظهر
30 اردیبهشت 1403

اصول راهبردی و فنون کاربردی روش‌شناسی قرآن‌شناخت فرآیند تولید علوم انسانی

از جمله مباحثی که در نشست‌های گروه پژوهشی علوم انسانی و بینا‌رشته‌ای بدان پرداخته شد «اصول راهبردی و فنون کاربردی روش‌شناسی قرآن‌شناخت فرآیند تولید علوم انسانی» است.

در نشستی که در این راستا برگزار شد، استاد راهبر این پروژه بیان داشتند که سامانۀ دانش‌های دین‌شناختی انسانی بیش و پیش از هرچیز، سامانۀ دانش‌های برآمده از آموزه‌های قرآن‌شناختی است و از آن‌رو که پرداخت «روش‌شناسی پژوهش تفسیری»، از زمره نخستین گام‌ها در تدوین نظام‌مند روش‌ها و مبانی تفسیر در عرصۀ اندیشۀ قرآنی است، به این قرار، گام آغازین در پردازش روش‌­شناسی جریان فکر دینی در نظام تولید علوم انسانی نیز به سامان می‌­آید. روش‌­شناسی مزبور به‌صورت کارگاهی در تولید علوم انسانی در سه مرحلۀ تفسیر ترتیبی ـ سیستمی تا تفسیر سیستمی ـ موضوعی در بسط نظام‌های مطلوب راهبری تغییر تا گذار به الگوی تحقیق و توسعه‌ای برآمده از آموزه‌های تفسیری به کار گرفته می­‌شود.

پژوهش قرآن‌­شناخت در پدیدار انسانی در این گستره و قابلیت بلند نظری ـ توسعه‌ای، حاجتمند این سامانه و نظام جامع روش‌های شناختی است. اصول راهبردی و فنون کابردی این قسم از روش­‌شناسی کدام است؟ پژوهش پیش رو درصدد پرداخت به این سامانه و نظام جامع اصول و فنون روش‌ها به‌صورت کارگاهی در یک نظام جامع شش‌لایه‌­ای است:

۱. اصول روش پژوهش مسئله‌­محور و فنون کاربردی مربوط به آن؛

۲. اصول راهبردی و فنون کاربردی مبانی فلسفۀ دینی علوم انسانی؛

۳. اصول راهبردی و فنون کاربردی مبانی معرفت­‌شناخت علوم انسانی؛

۴. اصول راهبردی و فنون کاربردی پژوهش قرآن به سنت در علوم انسانی؛

۵. اصول راهبردی و فنون کاربردی روش‌­های شناخت در سامانۀ جامع پیشرفت‌­شناخت؛

۶. اصول راهبردی و فنون کاربردی رویکردهای ترتیبی و موضوعی تفسیری در پردازش علوم انسانی.