9:22 قبل از ظهر
19 اردیبهشت 1403

الگوی انبیایی حکمت ـ عدالت‌بنیاد مدیریت رشد ـ ‌توسعۀ جامع‌نگر با سورۀ حدید

گروه پژوهش تفسیر از برگزاری یکی دیگر از نشست‌‌های تفسیر سورۀ حدید با عنوان «الگوی انبیایی حکمت ـ عدالت‌بنیاد مدیریت رشد ـ ‌توسعۀ جامع‌نگر با سورۀ حدید» خبر داد. سردبیر این گروه‌ پژوهشی گفت: ان‌شاءالله این نشست‌ها تا پایان تدوین این پروژۀ تحقیقاتی، با میزبانی مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) ادامه خواهد داشت. در نشست اخیر، تفسیر آیات ۱۶ تا ۱۸ سورۀ حدید، در دستور کار هم‌پژوهان این اثر قرار گرفت. استاد راهبر پروژه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان در این نشست تصریح کرد که این آیات می‌تواند خاستگاه تبیین موضوعاتی از قبیل موضوعات زیر باشد:

ـ با آیۀ ۱۶ می‌توان به بررسی موضوعاتی چون انسان‌‌شناسی تغییر، سکولاریسم انسان‌شناخت و اصل خشوع در نظام اجتماعی دینی پرداخت؛

ـ به‌مدد آیۀ ۱۷، نسبت عقل و وحی، نگرش نوبنیاد چیزها چونان جاری در وجود و نیز اساس هرمنوتیزم قرآنی در معادلۀ «تفسیر» و «معنا» تعین می‌یابد؛

ـ و در آیۀ ۱۸، چگونگی تداوم معیارهای انسان توسعه‌ای قرآنی و تبدیل ادب زیست به فرهنگ زیستی جامعه، با دو رکن «مبنای تجربۀ زیست اخلاقی» و «قدیسی و دلیری» تبیین شده است.

وی خاطرنشان ساخت: آیات ۷ تا ۲۵، نه اصالتاً به فرد و نه اصالتاً به جمع نظر دارد. بر این اساس انسان در دو وجه فردشناخت و جامعه‌‌شناخت خود، مخاطب الگوی دین‌‌شناخت پیشرفت (رشد ـ توسعه) است.