1:25 بعد از ظهر
31 اردیبهشت 1403

الگوی درون‌زای قرآن‌شناخت پیشرفت با سورۀ حدید

 

چکیده

طراحی «الگوی اسلامی پیشرفت» به‌تناسب مقتضیات هر زیست بومی، چونان جهان ایرانی، در گروی استنباط الگوی قرآن‌شناخت رشد ـ توسعه و راهبری همۀ عرصه‌­های حیات و تغییر است. مستند به این نگره و الگوی مبنا، می‌­توان رهسپار عرصه­‌های مختلف مدیریت حیات مانند حوزۀ تعلیم‌وتربیت اقتصاد، اخلاق، سیاست، سلامت و بهداشت، فرهنگ و مانند آن شد. در تحقق این مهم، یک الگوی جامع پیشرفت از جمله در فضای اندیشه و گفتمان اسلامی دارای دو سطح تحلیلی نظریه‌­ای کل به جزء است. مکتب قرآنی رشد ـ توسعه، سند مبنای این دو سطح تحلیلی را به دست­ می‌­دهد:

۱. در لایۀ مبنا و در مرکز منظومۀ نظریۀ جامع پیشرفت، نظریۀ مبنای پیشرفت دانش‌بنیان و در ادبیات خاص اسلامی «اندیشه و نظریۀ پیشرفت حکمت(تفقه دردین)بنیان»؛

۲. و مبتنی بر نظریۀ مبنا، نظریه­‌های زیرمجموعه­‌ای پیشرفت (رشد ـ توسعه) به‌صورت پیوسته منظومه­‌ای همچون نظریه و الگوی پیشرفت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی.

منظومه نظریه­‌های رشد، شامل این دو لایۀ تحلیل است. سؤال اصلی این پژوهش ناظر به لایۀ اول است که مکتب و به این قرار الگوی قرآنی مبنای پیشرفت (رشد ـ توسعۀ) جامع‌­نگر چیست؟

از نمونه رویکرد پژوهش سامانه‌ای ـ موضوعی سوره‌ها در تفصیل‌بخشی الگوی جامع قرآن‌شناخت هدایت به رشد، به‌مدد روش‌­شناسی استنباط و روش‌­شناسی پیش‌رونده و بازخورندۀ تفسیر پیشرفت، گزارشی فشرده از پژوهش تفصیلی تفسیری «سوره حدید»، در دستور این مقالۀ تفسیری است؛ سوره‌ای با هر دو خصلت برجستۀ سوره‌­های مکی ـ مدنی و چون سوره‌های دیگر قرآن کریم، به‌مثابۀ منبع و مستند نظام کلان تحقیق قرآنی (رشدی ـ توسعه‌ای).  این پژوهش بر آن است که نظریۀ مبنای یادشده با سورۀ حدید در دسترس قرار می‌­گیرد تا بر این مبنا رهسپار پردازش راهبردهای عملیاتی مشخصی جهت تحقق آرمان‌­های رشدنگر قرآنی و از جمله عدالت و قسط قرآنی، در مدنیت و عرصه‌­­های تخصصی مدیریت پیشرفت و نظام ولایت فقه در دین (دانش جامع‌­نگر پیشرفت) جامعۀ هدف گردید.

تبیین نظریه قرآن‌شناخت هدایت راهبردی به رشد به‌مثابۀ فصل هنجارین نظریه و الگوی پیشرفت و فلسفۀ بعثت انبیایی در فضای مدنیت معاصری جامعۀ هدف و از جمله جهان معاصر و پیش روی ایرانی، به‌مدد سورۀ حدید با سامانۀ تحلیلی زیر در این سوره، دریافته می­‌شود:

۱. ساختار عمومی یک الگوی جامع‌نگر رشد، با محوریت آیات ۱ تا ۲۴ سوره در سه سطح تحلیلی مبانی نظری تا الگوی وضعیت مطلوب و تا سطوح کاربردی مدیریت رشد؛

۲. اوصاف درون‌زای الگوی انبیایی اقتداری رشد، با محوریت آیۀ ۲۵ سوره؛

۳. چشم‌انداز به بسط تحقق تاریخی بینش و منش انبیایی رشد و از این چشم­‌انداز، گذار به نظریه تحول تمدنی، با محوریت آیات ۲۶ و ۲۷ سوره؛

۴. اصول و بهره­‌های رویکرد به مکتب انبیایی رشد ـ توسعۀ عدالت‌بنیاد و به این قرار دستیابی به سبک زندگی و هستومندی قرآنی، با محوریت آیات ۲۸ و ۲۹ سوره؛

دو بهرۀ برجستۀ این مکتب اندیشه­‌ای رشد، گذار به پردازش نقشۀ جامع علم (نظام ملی تولید دانش معطوف به پیشرفت) و نقشۀ جامع علمی (الگو و نظام رشد ـ توسعۀ حکمت‌بنیان) است که می‌­تواند در آزمون تولید و فرآوری تمدنی به کارگرفته شوند.

 

کلیدواژگان: اندیشۀ پیشرفت، قرآن کریم، رشد، توسعه، سورۀ حدید، الگوی پیشرفت، نفسیر

 

نویسندگان: احمد آکوچکیان، مرضیه بخشی.

منبع: همایش پیشرفت از منظر قرآن و حدیث، ۱۳۹۳.