سورۀ حدید الگوی جامع معیار راهبری رشد را میآموزد و آیههای سوره، ساختار و اجزای تحلیلی این الگو را توضیح میدهند. حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان، استاد راهبر گروه پژوهش تفسیری، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: از چشمانداز سطوح درونی الگوی مزبور، میتوان به یک ساختار چهار لایهای رسید و جایگاه سورۀ حدید را دریافت. وی لایههای مزبور را اینگونه برشمرد:
1. در نقطۀ کانونی این الگو، پیشنهاد الگوی انسانشناختی رشد و جریان عظیم تحول انسانی و سیروسلوک وجودی آدمی از اصل خودآگاهی تا بلوغ معرفتی (بینش به هستی و تسبیح آن)، بلوغ عاطفی و روحی (در استمرار جریان ایمان)، بلوغ عملکردها و رفتارها (و در اوج نمادین آن گذشت و انفاق) تا بالاترین نقطۀ سلوک عارفانه (از بینش به نور تا در خود گرفتن نور و زیستن با آن و با نور راهبری خلق) و تا بالغترین نقطۀ سلوک بر مدار سنت پیامبرانه؛
2.و سپس الگوی علمالاجتماعی تغییر و بهطور خاص، نظریۀ مدیریت قدرت و ایدۀ دولت ـ ملت عدالتبنیاد؛
3.و آنگاه الگوی تحول تمدنی در راستای ایدۀ تاریخ مقدس از بینش پیشینی به تاریخ انبیا تا بینش پسینی به ایدۀ مدیریت آینده؛
4.و در نماد آشکارگی آن، در سطوح سهگانۀ پیشین، بروز و بیان و زبانداری این الگو با نظریۀ هنر.