چکیده
حوزۀ فکر دینی در دوران معاصر، در گذار از تحول معرفتشناختی خویش و در رویارویی با چالشها و پرسشهای جهان جدید، ناگزیر از بازخوانی خویش در نگرشهای دروندینی و بروندینی خود است. فقه جامع اجتهادی نیز بهعنوان یکی از فصول نظاموارۀ حوزۀ فکر دینی، در گذار معرفتشناسانۀ خویش قرار گرفته و علاوه بر این بهعنوان دانش مبنای تغییر و بهتعبیری دانش ولایتمند تغییر، برای اثبات حقانیت ولایتمندی خویش و برای دستیابی به تمدن اسلامی ـ ایرانی، ناگزیر از ورود به عرصۀ دانشی میانرشتهایها و پاسخگویی به پرسشهای جهان معاصر است. فرآیند مدیریت اطلاعات در جهان معاصر از جمله مهمترین عناصر تأثیرگذار در معادلات جهانی، چه در عرصۀ سیاست، اقتصاد و چه فرهنگ و غیره است. علاوه بر این در نظام الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیز از جایگاه بهشدت کاربردیای در اقتدار دینی و ملی برخوردار است. «الگوی مدیریت فقهبنیان رسانه»، در فصل فهم دستوری چه ساختار تحلیلی دارد؟ در این مجال، در پنج فراز، شاخصهها، معیارها و اصول ارزشی مخدوم و خادم نظام مطلوب و هنجاری رسانه در مذاق فقه احکام رسانه ـ با لحاظ مرز نسبت با حوزۀ اخلاق رسانه ـ بررسی خواهد شد و در نهایت، سامانۀ پیشنهادی این تحقیق در مورد نظام مطلوب یا الگوی هنجاری رسانهای پیش رو میآید.
کلیدواژگان: رسانه، فقه رسانه، مدیریت فقهبنیان، فقه احکام، الگوی هنجاری رسانه.
نویسندگان: احمد آکوچکیان، زهرا نجفی.
منبع: سومین همایش بینالمللی مدیریت رسانه، ۱۳۹۵.