2:58 بعد از ظهر
31 اردیبهشت 1403

الگوی مدیریت فقه‌بنیان رسانه

 

چکیده

حوزۀ فکر دینی در دوران معاصر، در گذار از تحول معرفت‌­شناختی خویش و در رویارویی با چالش‌­ها و پرسش­‌های جهان جدید، ناگزیر از بازخوانی خویش در نگرش‌­های درون­‌دینی و برون‌­دینی خود است. فقه جامع اجتهادی نیز به‌عنوان یکی از فصول نظام­‌وارۀ حوزۀ فکر دینی، در گذار معرفت­‌شناسانۀ خویش قرار گرفته و علاوه بر این به‌عنوان دانش مبنای تغییر و به‌تعبیری دانش ولایت­مند تغییر، برای اثبات حقانیت ولایت­مندی خویش و برای دستیابی به تمدن اسلامی ـ ایرانی، ناگزیر از ورود به عرصۀ دانشی میان­‌رشته‌­ای‌­ها و پاسخ‌­گویی به پرسش‌­های جهان معاصر است. فرآیند مدیریت اطلاعات در جهان معاصر از جمله مهم­‌ترین عناصر تأثیرگذار در معادلات جهانی، چه در عرصۀ سیاست، اقتصاد و چه فرهنگ و غیره است. علاوه بر این در نظام الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیز از جایگاه به‌شدت کاربردی­‌ای در اقتدار دینی و ملی برخوردار است. «الگوی مدیریت فقه‌­بنیان رسانه»، در فصل فهم دستوری چه ساختار تحلیلی دارد؟ در این مجال، در پنج فراز، شاخصه­‌ها، معیارها و اصول ارزشی مخدوم و خادم نظام مطلوب و هنجاری رسانه در مذاق فقه احکام رسانه ـ با لحاظ مرز نسبت با حوزۀ اخلاق رسانه ـ بررسی خواهد شد و در نهایت، سامانۀ پیشنهادی این تحقیق در مورد نظام مطلوب یا الگوی هنجاری رسانه­‌ای پیش­ رو می‌­آید.

کلیدواژگان: رسانه، فقه رسانه، مدیریت فقه­‌بنیان، فقه احکام، الگوی هنجاری رسانه.

 

نویسندگان: احمد آکوچکیان، زهرا نجفی.

منبع: سومین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، ۱۳۹۵.