9:42 بعد از ظهر
30 اردیبهشت 1403

الگو و نمونۀ سبک زندگی با تأکید بر نهاد خانواده، مدنیت و حاکمیت اسلامی با سورۀ نساء

به گزارش دبیر گروه پژوهش تفسیر، «الگو و نمونۀ سبک زندگی با تأکید بر نهاد خانواده، مدنیت و حاکمیت اسلامی» عنوان اثری است که با محوریت سورۀ مبارکۀ نساء در دستور کار مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) قرار گرفته است. این مجموعه نخستین اثری است که با نگاهی متفاوت این سوره را واکاوی می‌کند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین احمد آکوچکیان دربارۀ ایدۀ این اثر گفت: سورۀ نساء سوره‌ای است که بخشی از آن اشارتی به احکام خانواده پدر و زن در دوره‌هایی دارد که جامعۀ مسلمانی درگیر جهاد با دشمنان است؛ همان طور که سوره‌هایی چونان بقره و ممتحنه اشاره‌هایی به موضوع زن داشته‌اند؛ اما تمامیت سوره این مسئله نیست؛ بلکه غرض سوره بیان الگوی رفتاری نهادهای مدنی در جوامع مسلمانی دورۀ گذار به مدنیت مستقل در برهۀ تعامل با معادلات بحرانی قدرت است.

آکوچکیان افزود: آنچه در اولین گام از مباحث سورۀ نساء و در راستای تبیین دایرۀ مفهومی الگوی فرهنگی پیشرفت مورد‌توجه قرار می‌گیرد، تکیه بر الگوی فرهنگی نظام حقوق مدنی و سامان‌دهی و جهت‌بخشی آن است. این مهم، متفاوت از فضای تفاسیری است که در ذیل این سوره تدوین شده است.

مؤلف اثر تصریح کرد: در چند سال اخیربا طرح ضرورت پیشرفت‌پژوهی از جنبۀ پایۀ علوم دینی و با تأکید بر حوزۀ دانشی تفسیر و حوزه‌های تخصصی آن کار شایسته‌ای برای پردازش درون‌زای این مسئله صورت نگرفته است.

وی افزود: ارائۀ تفسیری مسئله‌محور از سورۀ نساء که مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) آن را پایه‌ریزی کرده، کاری جدی است که می‌توان آن را در ذیل فرآوری معرفت‌شناسی و روش‌شناسی دانش تفسیر قرار داد.