تحلیل و نقد قرائتهای اگزیستانسیالیستی معاصر اروپایی، موضوع یکی از نشستهای گروه پژوهشهای نظری و مطالعات مبنا بود. در این نشست بیان شد:
رأی نوع قرائتهای اگزیستانسیالیستی معاصر اروپایی، آن است که چون انسان آزاد است مىتواند متمرد و عصیانگر باشد؛ یعنى مىتواند در مقابل هر جبرى بایستد و آن را انکار و نفى کند و تصور کردهاند که خود عصیان و سرپیچى، براى انسان کمال است و یک انسان آزاد، انسانى است که در مقابل هیچ چیزى تسلیم نباشد و در مقابل همهچیز عصیان بورزد؛ چون براى عصیان، ارزش ذاتى قائل شدهاند. لازمۀ این مکتب و این فلسفه، هرجومرج در فلسفه و راهبردهای شدنِ آدمی است. درحالیکه در مکتب اسلام، «امکان عصیان» براى انسان یک ارزش نیست، یک ویژگی است؛ یعنى انسان مىتواند عصیان یا اطاعت کند، مىتواند بالا یا پایین برود و صریحاً فرد را از نظر امکان سرپیچى از فرمان جامعه توانا مىداند. تکیۀ قرآن بر آن چیزى است که آن را «فِطْرَتَ اللَّهِ» مىنامد و مىخواند.