نشست اخیر گروه پژوهشی فقه و حقوق با محوریت بررسی اندیشۀ دینشناخت اجتهاد در عیار فقه دین برگزار شد. استاد راهبر جلسه، حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان، دراینباره گفت: «اندیشۀ دینشناخت اجتهاد» اندیشۀ تفسیر حیات و گذار و ترقی به آرمان رشد برگزیده برای تدبیر آنهاست. «اندیشۀ درست و حقیقی اجتهادی» اندیشۀ حقیقتنگر و بایدنگر قرآنی و تفسیری سنت اولیای معصومین (ع) منجر به راهبری روشمند حیات جامع انسانی و به سخنی، اندیشۀ استجابت فراخوانی الهی ـ انبیایی به سرشت و نظام مطلوب حیات انسانی است؛ «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکم». اندیشۀ اجتهاد مرسوم فقهی یعنی کاوش استنباطی روشمند احکام فرعی الهی نیز در عرصۀ همین اندیشۀ حیات دریافته میشود. از دیگر سو با گذار از اندیشۀ ولایت فقه به اندیشۀ اجتهادی مبنای آنْ ایدۀ تازهای از اندیشۀ اجتهادی سر بر میآورد که همان اندیشۀ اجتهاد فقه جامع است که تا کنون به جز بهصورت پراکنده به این مبرمترین و ضروریترین و راهبردیترین موضوع پژوهشی نظام جمهوری اسلامی پرداخته نشده است. تجربۀ اندیشۀ تغییر اقتضای قرائت تازهای از اندیشۀ اجتهادی فقه دارد.