گروه پژوهشهای نظری و مطالعات مبنا، در آخرین نشست یکی از پروژههای خود، به موضوع «انسانشناسی توسعه» پرداخت. در نتیجۀ گفتگوهای این نشست، استاد راهبر بیان داشت: در انسانشناسی توسعه، درمییابیم که نقطۀ عزیمت برای تعریف توسعه و نوسازی، خصوصیات جامعه نیست؛ بلکه خصوصیات زیستمانی افراد با لحاظ نسبت اجتماعی آنان است. در واقع، مضمون دانش انسانشناسی توسعه، پاسخ به این پرسش است که فرد نقشدار و مؤثر در تکاپوی اجتماعی و نیز توسعۀ جامعه، چه ویژگیهایی دارد؟