1:27 قبل از ظهر
31 اردیبهشت 1403

بازتعریف انتظار بشر از دین ـ انتظار دین از بشر به فراانگیزش‌های حیات

شصتمین نشست کارگاه پژوهشی فراانگیزش رشد و شخصیت با نیایش علوی با موضوع «بازتعریف انتظار بشر از دین ـ انتظار دین از بشر به فراانگیزش‌های حیات: بازخوانی اصل نیاز به دین ‌به مدد فراانگیزش رشد» در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد. احمد آکوچکیان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) راهبری این کارگاه پژوهشی را بر عهده دارد. در این نشست در راستای موضوع جلسه، به بررسی خواهانی‌های درون‌دینی از دین و زیست دینی پرداخته شد.

آکوچکیان در این جلسه، نحله‌های داعیه‌‌‌ورز نوع خواهانی از دین را در ذیل پنج دسته طبقه‌بندی کرد:

۱. خواهانی باطن‌مدارانه؛

۲. خواهانی دنیاسازندۀ حداقلی؛

۳. خواهانی عدالت‌گرایانه بر مبنای حقوقی؛

۴. خواهانی ایدئولوژی‌‌‌نگرانه در مدیریت زیست دنیایی؛

۵. و خواهانی پیشرفت جامع‌‌‌نگر، با این رویکرد که آدمیان برای مدیریت جامع‌نگر حیات و تدبیر تغییر و پیشرفت خویش، یک سامانۀ جامع خواهانی در همۀ شئون حیات انسانی خواه دنیایی یا آخرتی، فردی یا اجتماعی، ظاهری یا باطنی دارند. این سامانۀ جامع از خواهانی‌‌‌های درون‌ذات و تربیتی و عرفانی تا سطوح خواهانی‌های علم‌الاجتماعیِ حتی یک نظام صالح حاکمیتی و خواهانی‌‌‌های هنرشناخت و تمدنی را شامل است. این هرم جامع خواهانی‌های خودآگاه، البته اقتضای یک نظام ادراکی رشدشناخت جامع‌‌‌نگر و روش‌‌‌شناسی اجتهادی مناسب خویش را دارد.

وی افزود: نیایش علوی با تأکید بر فصل تجربۀ باطنی از نظریۀ نیایش در کنار فصل زبان هنری آن، منظومه‌‌‌ای از نوع این نمونه خواهانی‌‌ها را در خود دارد.