نشست پژوهشی «ساختار نظری اندیشۀ هنر» با حضور پژوهشگران گروه پژوهش گفتمان و هنر مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) و با راهبری دکتر احمد آکوچکیان برگزار شد. این نشست به بررسی ساختار درونی جریان اندیشه در عرصۀ هنر و نقش آن در نظام آموزش عالی هنر اختصاص داشت.
دکتر آکوچکیان در این نشست اظهار داشت: «ساختار درونی جریان اندیشه در عرصۀ هنرْ وصف معرفتشناختی نظام آموزش عالی هنر را برای طراحی نظام مأموریت آن در دید میگذارد: یک گفتمان خودتکاپوی هنر حاوی یک نظریۀ ادراکی دربارۀ هنر است. نظام کلان ادراکی مزبور، ساختار کلان اندیشۀ هنر و ازجمله الگوی میانرشتهای نظام دینشناختی اندیشۀ هنر را نشان میدهد.»
در این نشست، پرسشهای کلیدی دربارۀ بنیان معرفتشناختی، هستیشناختی و زیباییشناختی هنر، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ازجمله محورهای پژوهشی این نشستْ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- آیا میتوان پدیدۀ آشکارگی خودی را در گفتمان برگزیدۀ زیستی انتظار داشت؟
- بنیان معرفتشناختی و هستیشناختی هنر چیست؟
- معیار نقد اثر هنری و مکتب نقد هنری در نظام اسلامی کدام است؟
در ادامه، شرکتکنندگان به بررسی لایههای تحلیلی ساختار نظری اندیشۀ هنر پرداختند. دکتر آکوچکیان با اشاره به نقش فلسفۀ دینی هنر در آموزش هنر اظهار داشت: «پذیرش یا عدم پذیرش هنر دینی و چگونگی نسبت آن با تفسیر دینی از هنر، سلوک دینداران، فرهنگ مذهبی و متن کتاب و سنت، از مسائل بنیادینی است که در نظام کلان ادراکی هنر مورد توجه قرار میگیرد.»
همچنین در این نشست مفاهیم هنر دینی و هنر مسلمانان تفکیک شد و بر اهمیت تحلیل مبانی معرفتشناختی هنر در نسبت با اندیشۀ ترقی تأکید شد. شرکتکنندگان به بررسی نظام حقیقت، زیبایی، لذت و خیر، در فلسفۀ هنر پرداختند و نسبت میان اندیشۀ هنر و حوزههای معرفتی دیگر مانند فلسفه، فقه، عرفان و جامعهشناسی هنر را مورد واکاوی قرار دادند.
مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) همچنان در مسیر توسعه و گسترش مرزهای دانش در حوزههای میانرشتهای هنر و علوم انسانی گام برمیدارد و نتایج این پژوهشها را در اختیار پژوهشگران و علاقهمندان قرار خواهد داد.