5:33 بعد از ظهر
19 اردیبهشت 1403

بررسی و نقد پایان‌نامۀ دانش ژنتیک از منظر قرآن و حدیث

بنا به گزارش دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی، جلسۀ دفاع از پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد با موضوع «دانش ژنتیک از منظر قرآن و حدیث» در شهریور ۹۳ در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. دکتر احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) ارزیابی این رساله را بر عهده داشتند. ایشان در این نشست، به چند نکتۀ راهبردی به‌منظور تکمیل و تنقیح بهتر این پایان‌نامه پرداختند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱. تفسیر علمی، تفسیر و تبیین تجربه‌‌پذیر و کاربردی درآموزه‌های قرآنی به عرصۀ مدیریت تربیتی و تحقیق و توسعه‌‌ای پدیدارهای عینی در تغییر و شامل پدیدارهای طبیعی، انسانی، اجتماعی و تاریخی است. تفسیر علمی منجر به تفسیر پدیدارهای طبیعی نیست؛

۲‌. تلقی از تفسیر موضوعی به‌درستی بایستی افق بینش منظومه‌‌ای (سیستمی) ارتقا یابد و رویکرد بایسته به تفسیر موضوعی، توجه و بینش سیستمی به مقولۀ رشد فراگیر فردی، اجتماعی و تمدنی با تکیه بر بینش نظام‌‌واره‌‌ای به مسئله‌‌ها و پدیدارهای موضوع تغییر و نیز بینش نظام‌‌واره‌‌ای به مجموعۀ آموزه‌‌های قرآنی بر مدار الگوی قرآنی هدایت به رشد است. رویکرد جزءنگر به موضوعات، مرحله‌‌ای ابتدایی از تفسیر موضوعی است. در تفسیر موضوعی ـ سیستمی، پژوهش تفسیری وام‌‌دار بینش و روش تجزیه‌وتحلیل سیستمی مکتب، علم و نظام پدیدارهاست؛

۳. فرآیندشناسی تحقیق تفسیر علمی ـ موضوعی در کلیت پایان‌نامه‌‌ای در رویکرد نظام‌‌واره‌‌ای، باید در سه فراز الگوی تفسیری مکتب، الگوی تحلیل پدیدار در تغییر و الگوی نظام ادراکی و دانشی برآمده از فرآیند تفسیری انجام پذیرد؛

۴. نتیجه‌‌گیری و پیشنهادات در سه فصل مکتب، نظام پدیدارها و نظام دانشی، منجر به پیشنهاد یک عرصۀ بین‌‌رشته‌‌ای «ژنتیک سلامت» می‌‌تواند باشد؛

۵. نکات آیین‌‌نامه‌‌ای نگارش پایان نامه‌‌های دانشگاهی هنوز از منطق جامع ساختاری و روشی برخوردار نیستند. یک مثال این کاستی، خلط همچنان میان مقدمه، چکیده و خلاصه یک تحقیق است.