1:49 بعد از ظهر
31 اردیبهشت 1403

جنس فرصت قدر

در نشستی که به‌مناسبت شب‌های قدر و شهادت امیرالمؤمنین، امام علی علیه‌السلام در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد، «جنس فرصت قدر» موضوع گفتگو قرار گرفت.

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان، در پاسخ به چیستی جنس شب قدر، اشاره کردند که می‌دانیم حرکت، آفریدگار زمان ـ مکان است و قدر، محصول بالغ‌ترین جنس حرکت است؛ اما شب آن، میدان رقم‌زنی جنس آن حرکت است و این به چه معناست؟ در حقیقت، یک استعلاشناسی عمیق پیش روست. فرصت‌هایی که اگر حمد آن اتفاق بیفتد، قدر رخ می‌دهد.

ایشان همچنین افزودند، برای آفریدگاران، این شب:

1. میدان‌ها و لحظه‌ها و گاه‌های غربت در میان آدم‌ها، روباهان و گرگ‌ها، وقت هجوم حادثه‌ها، گاه نفهمیدن‌های دیگران از سالک انسانی، گاه حضور یک دنیای آینده‌نگار در میان انبوه چشم‌ها و احساس‌های بیگانه، فرصت احساس عشق در یک روح، تک‌بودن و مجهول‌بودن در میان جمع‌ها چه بسا در هروقتی از روز است؛

2. خلوت‌های فرصت‌بخش برای تحلیل، بازخوانی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی انسان‌هایی است که به خواهانی، فهم، شعور و باور سلوک در صراط مستقیم رسیده‌اند و عزم، قصد، همت و غیرت تدبیر حادثه‌ها و حکایت‌های مهاجم به زندگی را دارند. خلوتی که می‌توانیم در هروقت عمر، هروقت از روز یا شب، برای خود ایجاد کنیم و داشته باشیم و چاره‌اندیش روزها و روزگاران و آینده‌های پیش روی خویش باشیم؛

3. یک فرصت طبیعی 24 ساعت هر روز عمر که وقت هماهنگ‌تری با آن لحظه‌های غربت و فرصت‌های خلوت دارد، شب‌های ماست. وقت‌هایی که نوع بازیگران با خواب خویش، فرصت آرام‌تری برای سالک عزم‌دار تدبیر روز زندگی در اختیار می‌گذارد. فرصتی که برای هر روز ما است.