11:04 بعد از ظهر
30 اردیبهشت 1403

خداوندگاری خویش، خداوندگاری زمان با سورۀ عصر

به گزارش دبیر گروه پژوهشی تفسیر، «خداوندگاری خویش، آفریدگاری زمان» عنوان اثری است که با محوریت سورۀ عصر و با تأکید بر عنصر مدیریت زمان به‌تازگی با مشارکت گروه تفسیر و گروه روان‌شناسی در دستور کار مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) قرار گرفته است. این مجموعه، نخستین اثر تفسیری است که با رویکرد تخصصی به مقولۀ مدیریت زمان نگارش خواهد یافت.

در این باره گفتنی است: سورۀ عصر عضوی نظام‌واره از مدل مفهومی الگوی قرآنی رشد است که به‌مدد برخی سوره‌های دیگر بر محور بازخوانی الگوی سبک زندگی از چشم‌انداز نسبت انسان و زمان، جایگاه معینی در نظریۀ جامع قرآنی رشد و حیات طیبه دارد. سوره آموزگار تدبیر اختیار خلاق زندگی‌هاست. دو اصل برتر در مدیریت فردیت آدمی، ادب زیست ایمانی و زندگی عاشقانه و غیرت‌ورزی بر تغییر و کنش و اقدام از سر اختیار خلاق است و در مدیریت فردیت اجتماعی دو اصل حق‌مداری و ظرفیت برای تجربۀ برهه‌های پرماجرای پیشرفت و توسعۀ اجتماعی آموخته‌تر می‌شوند.

برآیند این تأمل و تحلیل‌ها و فرآوری‌های معرفتی، دستیابی به پاسخ این سؤال اصلی است که ماهیت رشدشناخت آدمی در متن مدیریت زمان چیست؟

فرآیند تفسیری سوره، مبتنی بر روش‌شناسی برگزیده در سه لایه شکل می‌گیرد:

۱. در نقطۀ مرزی، استنباط تفسیری از متن سوره در ذیل برداشت‌هایی معین؛

۲. مطالعات بین‌رشته‌ای و میان‌حوزه‌ای در موضوعات مرتبط با غرض و موضوع محوری سوره در این سوره، مانند معنی‌داری زندگی، فلسفۀ زندگی، فلسفۀ زمان؛

۳. بسط تحلیلی نظر برگزیده دربارۀ موضوع و ساختار تحلیلی متن مبتنی بر استنباط محوری پیشین در گفت‌وگوی انتقادی با دیگر آراء و نظرها.