چکیده
الگوپژوهی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی مبتنی بر آخرین دستاوردهای عرصۀ اندیشه و گفتمانپردازی توسعۀ دانشبنیان و حکمتبنیان قرآنی و در گذار راهبردی به دکترین تحقیق و توسعۀ ملی، بهضرورت پردازش نظام مدیریت دینشناخت پیشرفت در هیئت اندیشه و دانش تدبیر مدنیت معاصر اسلامی ـ ایرانی یا همان اندیشه و گفتمان تفقه در دین (بهمثابۀ دانش مقسمی علوم انسانی قرآنبنیان) رسیده است. در این راستا، سؤالی راهبردی مجال حضور مییابد که نظریه و نظام مدیریت آیندهنگار راهبردی پیشرفت و بهتبع آن نظریۀ دولت ـ ملت دینی در مقتضیات معاصری اندیشۀ دینشناخت پیشرفت و در قالب یک نظام سیاسی و حاکمیتی با رویکرد اقتدار توسعهای دانشبنیان، دارای چه ساختار تحلیلی اقتداربخش حاکمیت مکتب قرآنی ـ نبوی و اوصیایی در ادبیات دولت ـ ملت مدرن است؟ بهتعبیری دیگر، الگوی فقاهت قرآنی در دین، اقتضای چه نظام ولایتی و بهطور خاص نظام علوم انسانی قرآنبنیان، اقتضای چه سامانۀ مدیریتی را دارد؟
تحقیق بهمدد روششناسی پیشرونده (منطق پردازش مدل مفهومی الگو) و بازخورندۀ (منطق گذار از تجربیات اقدامی نظام به مبانی نظری) پیشرفت و دو منطق استنتاجی (قیاسی ـ پسااستقرایی) و استنباطی (اصول فقه جامع) و بهمدد روششناسی آمیخته (کیفی ـ کمی) و مستند به اصل معرفتشناخت فقاهت جامع اجتهادی (اندیشۀ دینشناخت پیشرفت)، بر آن است که دانش دینشناخت و بهطور خاص قرآنی مدیریت بهمثابۀ وجه جمع کاربردی علوم انسانی با رویکرد آیندهنگاری رشد، پیشنهاد یک چارچوبۀ معنایی (مفهومی و تصدیقی) از نظام مدیریت ملی برای تبیین مساحت جریانیابی علوم انسانی قرآنبنیان است. درونزایی دانش قرآنشناخت انسانی با رویکرد مذکور در یک چارچوبه و سازوکار ششوجهی نظام مدیریت ملی، شامل نگاشت گزارهای، نگاشت مسیر، نگاشت نهادی، نگاشت فرهنگی، نگاشت راهبردی آیندهنگار و نگاشت ادراکی تبیین میگردد. نظام مدیریت دینشناخت پیشرفت مضمون اصیل نظام ولایت فقیه است و سازوکار درونی نظام ج.ا.ا. را نیز توضیح میدهد. جایگیری علوم انسانی قرآنبنیان در بنیان اندیشهای نظام ولایت فقیه و ج.ا.ا. وامدار ناگزیر جایگیری در ساختار استنتاجی این نظام ششوجهی مدیریت تفقه در دینبنیان است. نقشۀ جامع علوم انسانی کشور مبتنی بر اندیشۀ قرآنشناخت پیشرفت بایستی در سه نگاشت دانشی، نهادی و تحقیق و توسعهای این سامانۀ ششوجهی علوم انسانی را بازآرایی کند.
دو گام تحلیلی در مقالۀ پیشنهادی، پیش رو میآید:
اول: چارچوب استنتاجی و دامنۀ معنایی یک الگوی مدیریتی دانشبنیان؛
دوم: الگوی نظام مدیریت دینشناخت پیشرفت، چارچوبۀ جریان علوم انسانی قرآنبنیان.
کلیدواژگان: مدیریت راهبردی دینشناخت پیشرفت، تفقه در دین، سازوکارهای مدیریت، ولایت فقیه، علوم انسانی قرآنبنیان.
نویسندگان: احمد آکوچکیان، مرضیه بخشی.
منبع: همایش ملی علوم انسانی قرآنبنیان چیستی، چرایی و چگونگی، ۱۳۹۵.