10:30 قبل از ظهر
16 اردیبهشت 1403

بینایی و دیدار سرشار با زیارت عاشورا

در عرصۀ اندیشه‌های نظری، حکمت دینی در مقایسه با فلسفۀ یونانی و دورۀ مسلمانی، مجال حضور شایسته‌ای نداشته است. مقولۀ هنر نیز همچنان با هنر دوران اسلامی یکی انگاشته شده و در عرصۀ اندیشه‌پردازی دینی مورد اقبال شایسته‌ای نبوده است. این مکتوب که در سال  ۱۳۸۸ چاپ شده است، بر آن است تا آغازگر سلسه اقتراحات و پیشنهاد نظرهایی در تبیین ایدۀ شناختی هنر، برآمده از متن منابع اصیل باشد.

محتوای حرکت عاشورای حسینی، تبلور عینی یک الگوی راهبردی است برای احیای نگاه به خود، نگاه به زندگی و آرمان و روش برگزیده برای زندگی و برای احیای دین به‌مثابۀ الگوی تدبیر زندگی رو به آرمان رشد در اندیشه‌ها و جان‌ها و زندگی‌ها و تربیت و سازندگی فردی و مدیریت و سازندگی اجتماعی که هرگاه این محتوا به‌درستی تبیین شود، با شناخت درست واقعیات جاری حیات انسانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … و نیز با اصول پیاده‌سازی چارچوب‌های کاربردی الگوی مطلوب حیات دینی همراه می‌شود و به عینیت یک زندگی سرشار برای فرد، جامعه، دولت و حاکمیت می‌انجامد. کوتاه‌ترین عبارت این محتوا، تربیت و مدیریت در دو عرصۀ فرد و جامعه است.

عاشورا ـ کربلا گفتمانی است دربارۀ شیوۀ زیست انسانی که دو امتداد زمانی ـ مکانی گرفته و به یک نظریۀ موقعیت تبدیل شده است و یک روش و سنت برای تدبر تغییر و زندگی تا آرمان رشد فراگیر همۀ زندگی است.

کتاب می‌تواند:

ـ پیشنهاد نمونه مشرب حکمی آموخته‌شده از اهل بیت مصطفای نبی (علیهم‌السلام) و یا پیشنهاد علوی حکمت دینی تلقی شود که از یک فهم جامع‌نگر رهسپار راهبری زندگی‌ها می‌شود؛

ـ متنی برای تحلیل نظریه و تجربۀ معنی‌داری زندگی و مدیریت موقعیت دیده می‌شود؛

ـ در مباحث روان‌شناسی کمال از سلسله منابع کمک درسی رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی و مشاوره تلقی شود؛

ـ در مباحث الهیات و علوم قرآن حدیث، یک مشرب اندیشه‌ای و بینشی در تفسیر متون مقدس پیشنهاد کند.

ساختار کتاب به شرح زیر است:

گفتار اول: سلوک و دیدار تا آرمان و عینیت عاشورایی رشد در پنج فصل:

فصل اول: جهت‌یابی وسعت وجود برای سنت امام رشد؛

فصل دوم: تجربۀ رنج و موضع‌گیری خلاق در موقعیت انسانی خویش؛

فصل سوم: فراانگیزه‌های وجودی در تدبیر حیات؛

فصل چهارم: بلوغ فراانگیزشی وسعت وجودی؛

فصل پنجم: کوثر، سرشاری وجود.

گفتار دوم: طریقت دانایی، معنا و موقعیت در سه فصل:

فصل اول: گفتمان دانایی؛

فصل دوم: گفتمان معنا؛

فصل سوم: گفتمان موقعیت.

گفتار سوم: و اکنون طریقت هنر در سه فصل:

ـ فصل اول: زیارت عاشورا و نظام اندیشۀ هنر؛

ـ فصل دوم: جریان هنر در هنرمند با زیارت عاشورا؛

ـ فصل سوم: مدیریت تحقیق و توسعۀ هنر، زیارت عاشورا.