8:52 بعد از ظهر
24 آبان 1403

ساختار آموزگاری سورۀ حدید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان در نشست با هم‌پژوهان گروه‌ پژوهش تفسیری به تحلیل ساختار سورۀ حدید پرداختند. استاد راهبر این گروه پژوهشی در معرفی سورۀ حدید گفت: «سورۀ حدید» چکیدۀ تمامیت قرآن کریم و چکیدۀ تمامیت پیام پیامبران است. یک الگویِ بسامان در راهبری تجربه‌‌های زیستی خویش با آیین اصیل رشد انبیایی و فراگیر اصول راهبردی مدیریت عینی حیات فردی و اجتماعی و جایگیر در تجربۀ باطنی آدمی و به‌مثابۀ ذکر و یادکردی از این الگو برای تلطیف عقلانیت (فراوری ایمان و انفاق از فهم حکمی) و معقولیت‌‌بخشی ادب عاشقی و سلوک انگیزشی خویشْ در مرزی معین با دیگر مکتب‌‌های مدیریت تغییر است. سورۀ حدید در تعالیم امام سجاد (ع) سورۀ آموزگار آخرالزمان زمان‌‌های دور معرفی گردیده است. این سوره سورۀ اندیشۀ مبنای نظریۀ مدنیت و جمهوریت اسلامی است.

وی در تبیین ساختار این سوره اشاره کرد، در تحلیل جزئی‌‌تر سوره درمی‌‌یابیم که:

1.سورۀ حدید ساختار کلان الگوی معیار رشد جامع‌نگر نظریۀ دین‌‌شناخت پیشرفت و پیشرفت‌‌شناخت دین را توضیح می‌دهد و در همین چارچوبه موضوع‌شناسی می‌شود؛

2.سورۀ حدید وجوه درون‌‌زایی الگوی انبیایی رشد را در چهار اصل «بینات» یا بنیان اندیشه‌‌ای روشنگر، «کتاب» (قوانین و اصول تغییر)، «میزان»ها و معیارهای نقد و نیز «آهن» یا قدرت راهبری راهبردی‌‌شده یا حاکمیت اولیایی و به تعبیری، چهار معیار خودویژۀ نظریۀ اسلامی پیشرفت را به دست می‌‌دهد؛

3.سورۀ حدید «گذار از نظریۀ رشد به عمل رشد» را در چشم‌انداز تحلیل تاریخی ـ تمدنی و در ذیل نگرۀ مدیریت راهبردی آینده‌نگار پیشنهاد می‌کند؛

4.سورۀ حدید اصول ظرفیت‌‌بخش پذیرش «الگوی انبیایی رشد» و رویکرد به آن ‌را پیشنهاد می‌کند؛

5.سورۀ حدید اصول شیوۀ معنی‌درمانی در فصل حس بهره‌‌وری از ظرفیت‌‌های زندگی را می‌آموزد.