چکیده
مدیریت راهبردی دانش، مدیریت تولید دانش معطوف به حوزۀ پیشرفت، از طریق تبدیل دانشهای پنهان به دانشهای آشکار معطوف به مقولۀ مزبور است و بهمثابۀ یک مقدمۀ ناگزیر برای رویکرد به پردازش گفتمان توسعۀ دانشبنیان در فضای نظام ج.ا.ا.، نیازمند پردازش نقشۀ راه یا الگوی تولید دانش دینشناخت است. نقشۀ جامع اندیشه و دانش دینی، همانا الگوی کلان مدیریت دانش دینشناخت بهمنظور پردازش دانش معطوف به پیشرفت در فضای مقتضیات جهان معاصر و پیش روی ایرانی است. لُب کلام آنکه، جریان تولید ایده و دانش در تعامل با آموزههای دینی در موضوعات متنوع معرفتی در جریانی از پردازش دادهها تا مراتب دمبهدم نابتر ظهور عنصر خودآگاهی در متن معرفت همان فکر دینی است. مؤلفههای تحلیل نظام و نقشۀ جامع مدیریت دانش دینشناخت کداماند؟ سازماندهی جریان اندیشه و دانش دینی، در قالب یک الگوی سیستماتیک منجر به مدیریت فرآیند تغییر پدیدارهای مرتبط با امر انسانی، مهندسی فکر دینی است تا از رهگذر شناخت منطق و روششناسی جریانیافتن فکر دینی در عرصۀ مبانی نظری و نیز نظام مأموریت نهادهای تولید دانشهای دروندینی و بیروندینی در کناکنش با یکدیگر در مبناپردازی مدنیت جدید، بتوان به نقشۀ جامع و دیدگاه مدیریتی نظام تولید علم، در چهار نگاشت ادراکی، نهادی، دانشی و تحقیق و توسعهای دانش دینی دست یافت. این تحقیق بر آن است تا در راستای گذار به نقشۀ جامع علم و در نقطۀ کانونی آن، نقشۀ جامع اندیشه و دانش دینی، مدخلی آغازین بر چیستی انگاره یا ایدۀ مدیریت دانش دینشناخت داشته باشد.
کلیدواژگان: توسعۀ دانشبنیان، مدیریت دانش، مدیریت دینشناخت دانش، تفقه در دین، توسعۀ تفقه در دینبنیان، ولایت فقه.
نویسندگان: احمد آکوچکیان، مرضیه بخشی.
منبع: هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، ۱۳۹۴.