1:18 بعد از ظهر
31 اردیبهشت 1403

ساختار تحلیلی نقشۀ جامع نظام مدیریت دانش دین‌شناخت

 

چکیده

مدیریت راهبردی دانش، مدیریت تولید دانش معطوف به حوزۀ پیشرفت، از طریق تبدیل دانش‌­های پنهان به دانش­‌های آشکار معطوف به مقولۀ مزبور است و به‌مثابۀ یک مقدمۀ ناگزیر برای رویکرد به پردازش گفتمان توسعۀ دانش‌­بنیان در فضای نظام ج.ا.ا.، نیازمند پردازش نقشۀ راه یا الگوی تولید دانش دین­‌شناخت است. نقشۀ جامع اندیشه و دانش دینی، همانا الگوی کلان مدیریت دانش ­دین‌­شناخت به‌منظور پردازش دانش معطوف به پیشرفت در فضای مقتضیات جهان معاصر و پیش­ روی ایرانی است. لُب کلام آنکه، جریان تولید ایده و دانش در تعامل با آموزه‌­های دینی در موضوعات متنوع معرفتی در جریانی از پردازش داده­‌ها تا مراتب دم‌به‌دم ناب­‌تر ظهور عنصر خودآگاهی در متن معرفت همان فکر دینی است. مؤلفه­‌های تحلیل نظام و نقشۀ جامع مدیریت دانش دین­‌شناخت کدام‌اند؟ سازمان‌دهی جریان اندیشه و دانش ­دینی، در قالب یک الگوی سیستماتیک منجر به مدیریت فرآیند تغییر پدیدارهای مرتبط با امر انسانی، مهندسی فکر دینی است تا از رهگذر شناخت منطق و روش‌شناسی جریان‌یافتن فکر دینی در عرصۀ مبانی نظری و نیز نظام مأموریت نهادهای تولید دانش‌­های درون­‌دینی و بیرون­‌دینی در کناکنش با یکدیگر در مبناپردازی مدنیت جدید، بتوان به نقشۀ جامع و دیدگاه مدیریتی نظام تولید علم، در چهار نگاشت ادراکی، نهادی، دانشی و تحقیق­ و توسعه‌­ای دانش دینی دست یافت. این تحقیق بر آن است تا در راستای گذار به نقشۀ جامع علم و در نقطۀ کانونی آن، نقشۀ جامع اندیشه و دانش دینی، مدخلی آغازین بر چیستی انگاره یا ایدۀ مدیریت دانش دین­‌شناخت داشته باشد.

 

کلیدواژگان: توسعۀ دانش‌­بنیان، مدیریت دانش، مدیریت دین­‌شناخت دانش، تفقه در دین، توسعۀ تفقه در دین‌­بنیان، ولایت فقه.

 

نویسندگان: احمد آکوچکیان، مرضیه بخشی.

منبع: هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش، ۱۳۹۴.