چکیده
الگوپژوهی پیشرفت، عاقبت در دهۀ آغازین درمیانآمدن مدیریتی خویش، بهضرورت پردازش سند الگوی پایه (الگوی اجمالی پیشرفت کشور) رسیده است و در متون چندگانۀ پیشنویس آن، در ساختاری پنجلایهای از مبانی تا رسالت، آرمان، افق و تا تدابیر، طراحی و نسخههایی چند از آن بهمعرض نقد و نظر آمده است. ساختار مبنا در سند الگوی پایۀ توسعه و مضمون متناسب با آن، آیا در چارچوبۀ همین الگو (ساختاری و مضمونی) این نمونه پیشنویسها منحصر است؟ آیا میتوان ساختار (سامانۀ) بهینهای در نظر گرفت که چشمانداز فرآوریترشدهای را در حیث ساختاری و محتوایی سند و نیز فرآیند تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، پیش رو بگذارد؟ تحقیق بهمدد ترکیبی از روششناسیهای پیشرونده و بازخورنده، آمیخته، پسااستقرایی، استنباطی و رویکرد سیستمی و آیندهنگار، بر آن است که سند الگوی پایۀ پیشرفت، سند الگوی پایۀ مدیریت دانشبنیان پیشرفت است که در نهاییترین تحلیل، اصل «نظریه و نظام مدیریت تفقه در دینبنیان پیشرفت» (شامل بنیان معرفتشناخت الگو و ساختار نظام مدیریتی مبتنی بر آن) را در کانون ساختاری سند و «سند الگوی پایۀ نظام ملی تولید اندیشه و دانش پیشرفت (نقشۀ جامع علم)» را در یک سوی این سامانه و «سند الگوی پایۀ آیندهنگار پیشرفت دانشبنیان (نقشۀ جامع علمی)» را در سوی دیگر آن، در شبکۀ فراگیر درونمنظومهای این ارکان، یعنی «سازوکار پیشرونده و بازخورندۀ نظر ـ اقدام توسعهای»، مستند به یک منطق مرجع مفهومی و عملیاتی آیندهنگار راهبردی را شامل است.
کلیدواژگان: الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، سند الگوی پایه، نظام مدیریت پیشرفت، تفقه در دین، ولایت فقه ـ فقیه، نقشۀ جامع علم، نقشۀ جامع علمی، سازوکار مدیریت پیشرفت، الگوی تنزیلی قرآن کریم.
نویسندگان: احمد آکوچکیان، مرضیه بخشی.
منبع: پنجمین همایش مرکز الگوی اسلامی ایرانی، ۱۳۹۵.