12:25 قبل از ظهر
31 اردیبهشت 1403

سامانۀ کلان‌نگر احکام فقهی محتوا، منبع، مخاطبان و شاغلان رسانه در فضای مجازی

 

 چکیده

اندیشۀ فقه، به‌مثابۀ فصلی نظام­‌واره از اندیشۀ رشدشناخت دینی، در آستانۀ گذار از عصر اول معرفت‌شناختی خویش، یعنی دگردیسی فلسفۀ فقهی است. مستند به این دورۀ بنیادنگر تازه­‌پا، می‌­توان انتظار دومین فصلِ تحول معرفت‌شناختی فقه را در عرصۀ میان رشته‌­ای‌­ها، از جمله حوزۀ فقه و رسانه را داشت. عصر انقلاب اسلامی، عصر خواهانی ولایتمندی پیشرفت­‌شناخت فقاهت قرآنی ـ اوصیایی است. ایدۀ دانش فقه در میانِ میدان نظریه‌­پردازی پیشرفت، نظریه­‌پردازی مدنیت مسلمانی، نظریه­‌پردازی مدیریت راهبردی تغییر و تحول و برآمدن دانش تمدنی جهان پیش ­رو آمده است. مدیریت فقه­‌بنیان فرآیند اطلاعات از جایگاه کاربردی بسیار تأثیرگذاری در اقتدار ملی و دینی برخوردار است. به‌منظور دستیابی به الگوی مدیریت فقه‌­بنیان رسانه، پرداختن به سطح دوم این پردازش (از سه سطح پردازشی آن، یعنی مبانی پارادایمی، سامانۀ احکام، اصول مدیریت فقه‌­بنیان) امری ضروری است. از این­ رو باید گفت، در فرآیند تولید، توزیع و مصرف خبر، دست‌یافتن به سامانۀ احکام فقهی محتوا، منبع، مخاطبان و شاغلان خبر در سطح سامانۀ احکام فقهی که مبتنی بر مبانی پارادایمی مطرح در سطح اول شکل می­‌گیرد و مبنایی برای اصول مدیریت فقه‌­بنیان رسانه است؛ از جمله ضرورت‌­های دستیابی به الگوی فقه‌بنیان خبر در فضای مجازی است. سرفصل­‌های تحلیلی این سامانه به قرار زیر هستند:

۱. احکام محتوای خبر که در دو دستۀ بایدهای کلی عمومی حاکم بر هرگونه خبر و دستۀ دیگر بایدهای متناسب با هر حوزۀ خبررسانی بیان می­‌شود؛

۲. احکام منبع خبر که در دو سطح بایدهای دریافت خبر، صحت، حجیت، بلاغت و بایدهای انتشار خبر قابل‌تحلیل است؛

۳. احکام مخاطبان خبر که در سه سطح احکام ناظر به برخورد مخاطب با کالبد، صدق یا کذب خبر، احکام مربوط به تفسیر خبر و احکام مربوط به توزیع خبر از سوی مخاطب قابل‌طرح است؛

۴. احکام فقهی شاغلان خبر که در سه سطح بایدهای عمومی شاغلان، ناظر به حوزه‌­های دریافت، تحلیل و توزیع خبر، بایدهای مربوط به دریافت و تحلیل خبر و بایدهای مربوط به توزیع اصل خبر و اصول مربوط به آن قابل‌بیان است.

ایدۀ ولایت فقیه از ایدۀ ولایت فقه بر می­‌آید و ولایت­مندی فقه در گروی اهتمام به استنباط قوانین و احکام کلی همۀ عرصه‌­های رشد و حیات فردی ـ اجتماعی است و بر بنیان ایدۀ ولایت فقه است که رکن تحلیلی نظریۀ جمهوری اسلامی یا مدنیت معاصر اسلامی دریافته می­‌شود و جایگاه فقه رسانه در فضای مجازی و ولایت­مندی این فقه در حوزۀ مدیریت اطلاعات و فرآیند اطلاعات آشکار می‌­شود.

 

کلیدواژگان: محتوای خبر، منبع خبر، مخاطبان خبر، شاغلان خبر، فقه، تفقه در دین، فقه رسانه، فضای مجازی، ولایت فقیه.

 

نویسندگان: احمد آکوچکیان و زهرا نجفی.

منبع: اولین همایش ملی جامعه و فضای مجازی، ۱۳۹۲.