3:04 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

سامانۀ تدبیر حکمت‌بنیاد و مدیریت خودی انسانی و اجتماعی با آموزه‌های نیایش‌های علوی

بر اساس گزارش دریافت‌شده از گروه پژوهشی علوم انسانی و بینارشته‌ای مرکز، جناب دکتر آکوچکیان در نشست با این گروه گفت: «نیایش‌های علوی» آموزه‌های انگیزشی راهبری جامع‌نگر همۀ ساحت‌های وجودی انسانی است: ساحت‌ فکر، ساحت روح، ساحت اقدام و ساحت ارتباطات اجتماعی. وی افزود: آموزه‌های نیایشی مصالح سامان نظام‌وارۀ علوم انسانی را در فصل مبانی و اصول به دست می‌دهند. ویژگی برجستۀ این سامانۀ دانشی، تنها سامانۀ تفسیری نیست، سامانۀ تدبیر حکمت‌بنیاد و مدیریت خودی انسانی و اجتماعی است:

1. با مثل دعای مکارم‌‌الاخلاق، نکات دانشی برجسته‌‌ای در انسان‌‌شناسی رشد ـ توسعه؛

2. انسان‌‌شناسی فرهنگی ـ سیاسی با نمونه آموزه‌‌های «دعای ندبه» در نگرش‌ها، فعالیت‌های شناختی، عوامل انگیزشی، سلوک انگیزشی و هویت فرهنگی؛

3. با مثل دعای کمیل، رهسپار سامان‌بخشی روش‌شناختی سامانۀ دین‌شناخت علوم انسانی با تأکید بر روان‌شناسی شخصیت؛

4. با مثل دعای افتتاح، رهسپار بسامان‌‌آوری روش‌‌شناختی سامانۀ دین‌‌شناخت دانش مدیریت بهره‌‌وری منابع؛

5. با مثل دعای عرفه، رهسپار سامان‌‌بخشی روشمند سامانۀ دانش‌های دین‌شناخت انسانی با تأکید بر آموزه‌‌های معرفت‌شناختی، عرفان‌‌ و هنر؛

6. و برای مثال، با دعای توسل رهسپار سامان‌بخشی روش‌شناختی سامانۀ دین‌شناختی دانش انسانی با تأکید بر رویکرد روان‌شناسی کمال.

آموزه‌های نیایشی با عنایت به این نکته که به ساحت‌های جمع‌الجمع انسان تکاپوگر رشد نظر دارند می‌‌توانند ناظر به مجموعه مسئله‌های حوزه‌های گوناگون دانش‌های انسانی نظر ویژه‌ای به ‌دست دهند و به این قرار، یک منبع اصلی برای پردازش دانش‌های دین‌شناختی انسانی باشند.