6:20 قبل از ظهر
27 فروردین 1404

سطوح معرفت‌شناخت نظری ـ کاربردی اندیشۀ دین‌شناخت پیشرفت

‌نشست‌های علمی اخیر گروه پژوهشی تحقیق و توسعه و مطالعات راهبردی با هدف بررسی سطوح معرفت‌شناخت نظری ـ کاربردی اندیشۀ دین‌شناخت پیشرفت برگزار شد. در این نشست‌ها که با حضور دکتر احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) و دبیر علمی گروه مزبور تشکیل شد، هم‌اندیشان و هم‌پژوهان به ارائۀ نظر و نقد خویش پرداختند.

آکوچکیان در یکی از این نشست‌ها با اشاره به این‌که اندیشۀ دین‌‌شناخت پیشرفت از دو حیث «درون‌‌ذات و کارکردی» دو وجه اندیشه و نظریۀ جمهوری اسلامی را رقم می‌‌زند گفت: رد حضور معرفت‌‌‌شناسی کلان‌ساحتی در این هر دو وجه تحلیلی دیده می‌‌شود:

1. نقشۀ جامع علم و به این قرار در چشم‌انداز حوزۀ فکر دینیْ نقشۀ جامع اندیشه و دانش دین‌‌شناختی پیشرفت و به تعبیری، نقشۀ جامع تفقه در دین یعنی الگوی راه دستیابی به اندیشه و دانش دین‌‌شناختی پیشرفتِ توانمند تحقق نقشۀ دین، یعنی رشد ـ توسعۀ درون‌‌زای همه جانبۀ انسانی. تمامیت انسانْ موضوع این نظام تولید علم است:

1. 1. نگاشت معرفت‌شناختی علوم در تبیین چیستی اندیشۀ دین‌‌شناخت پیشرفت به‌مثابۀ اندیشۀ مبنای طرح تحول راهبردی، نظام ملی تولید علم به‌طور عام و نظام علوم انسانی به‌طور خاص، با اهتمام به تفسیر نظام دانشی انسان کلان‌‌ساحتی؛

1. 2. نگاشت دانشی برای بازخوانی دو فصل نظام آموزش و پژوهش نهاد ملی دانش با محوریت نظام علوم انسانی اسلامی؛

1. 3. نگاشت ساختاری یا نهادی، برای بازتعریف نظام مأموریت سامانۀ مدیریت دانش مبتنی بر آن نگاشت معرفت‌شناختی و به منظور ایفای مأموریت رشد ـ توسعه‌‌نگر در دو بخش آموزش و پژوهش؛

1. 4. نگاشت کارکردی یا نگاشت تحقیق و توسعه‌ای (که به پردازش عملکرد دانش در فرایند مدیریت رشد انسان کلان‌‌ساحتی می‌پردازد)؛

2. نقشۀ جامع علمی (یعنی الگوی علمی و دانش‌بنیان رشد ـ توسعۀ ملی) و به این قرار گفتمان رشد ـ توسعۀ تفقه در دین‌بنیان. تمامیت انسانْ موضوع این نظام مدیریت دانش‌‌بنیان است.