به گزارش دبیر گروه پژوهشهای نظری و تحقیقات مبنا در نشست اخیر این گروه سطوح نظریۀ جامع اندیشۀ دینشناختی تغییر بحث و بررسی شد. حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان، استاد راهبر این گروه پژوهشی، با اشاره به این موضوع که «در کلیت فرایند دینپژوهی، جایگاه فقه احکام و در کلیت فرایند اندیشۀ اجتهادی، جایگاه اجتهاد احکامی معین میشود» تصریح کرد: این تفکیک تفکیکی معرفتشناسانه است و نظریۀ جامع اندیشۀ دینشناختی تغییر در این فرایند عمومی شکل میگیرد که خود در سه سطح عمومی تفکیکپذیر است:
- سطح اول: مبانی نظری اندیشۀ اجتهادی، شامل مجموعه گزارههای حقیقی در اخباری معرفتشناخت، فلسفۀ دینی، هستیشناختی، انسانشناختی و فلسفۀ مضاف؛
- سطح دوم: الگوی ارزشداورانه ـ هنجارینِ وضعیت مطلوب، شامل گزارههای انشایی و حُکمی (تجویزی و تنجیزی)؛
- سطح سوم: فرایند تحقیق و توسعۀ دینشناختی، شامل گزارههای ترکیبی ـ توصیهای.