4:09 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

سورۀ نساء منشور فصل سبک زندگی مدنیت دین‌شناخت در سرمایۀ انسانی و اجتماعی

گروه پژوهش تفسیری از برگزاری سلسله‌نشست‌های تفسیر سورۀ نساء در ذیل تدوین كتاب تفسیری این سوره، با عنوان «الگو و نمونۀ سبک زندگی با تأکید بر نهاد خانواده، مدنیت و حاکمیت اسلامی» در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) خبر داد. این نشست‌ها با پی‌گرفتن بررسی فضای حاکم بر کلیت سوره ادامه دارد.

احمد آکوچکیان، استاد راهبر پروژه، در این نشست بیان داشت: سورۀ نساء منشور فصل سبک زندگی مدنیت دین‌شناخت در سرمایۀ انسانی و سرمایۀ اجتماعی است. این سوره، جزء سوره‌های مدنی است و سوره‌های مدنی و از جمله و به‌طور خاص، چهار سورۀ بقره تا مائده و به‌گونه‌ای اخص سورۀ نساء، وجه قرآنی منشور مدنیتی است که وجه انسان‌شناخت (رشدشناخت) آن با مثل سورۀ نساء و وجه حاکمیتی (دولت ـ ملت) آن در سنت نبوی وثیقه‌المدینه یا منشور مدنیت نبوی تبیین شده است. در این منشور، رگه‌های مؤلفه‌های پارادایمی و به‌طور خاص هستی‌شناخت، انسان‌شناخت و جامعه‌شناخت، به نقطۀ کانونی الگوی مدیریت تغییر، یعنی الگوی سبک زندگی توجه می‌کند.

استاد راهبر پروژه افزود: با سورۀ نساء دو اتفاق اصلی رخ می‌دهد:

1. بازخوانی جدی در ذهنیت دربارۀ موضع خانواده، زن و سبک زندگی و از این طریق نشان‌دادن مرز و زاویۀ عقلانیت تفسیری این قلم با عرف قرآن‌پژوهی در تاریخ معاصر؛

2. رخداد اتفاقی تازه در حوزۀ اندیشه‌پژوهی پیشرفت و مدیریت توسعۀ ملی.