2:23 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

طراحی رشتۀ دورۀ دکترای تخصصی مهندسی سبک زندگی سالم

به گزارش دبیر گروه سبک زندگی، طراحی رشتۀ دورۀ دکترای تخصصی مهندسی سبک زندگی سالم طی تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) با دانشگاه علوم پزشکی همدان، در دستور کار این گروه پژوهشی قرار گرفت. این رشته، دانش میان‌رشته‌ای معطوف به اصول سامان‌بخش الگوی هنجارین رشد ـ سلامت‌شناخت سبک زندگی، در جامعۀ معاصری اسلامی ـ ایرانی است که طی آن دانشجویان با تنظیم رفتار و تدوین اصول حاکم بر مدیریت سبک زندگی سالم آشنا می‌شوند.

احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) و مجری این پروژه گفت: مهندسی سبک زندگی سالم دو جنبۀ نظری و عملی دارد که در بعد نظری به تبیین مبانی و مفاهیم زیربنایی این علم، تشریح نظریه‌های سبک زندگی سالم موجود و ارتباط آن با فرهنگ‌ها، مذاهب و آداب و رسوم جوامع مختلف پرداخته و در بعد عملی، با تکیه بر مبانی نظری، مسائل، مشکلات سبک زندگی سالم بررسی شده، چارچوبی کاربردی برای راهبری آن به‌سمت معنای بالغ زندگی پیشنهاد می‌دهد.

مجری پروژه خاطرنشان کرد: سه نمایۀ «مهندسی»، «سبک زندگی» و «سالم و سلامت» ارکان مفهومی این دانش را به دست می‌دهند.

وی افزود: ارکان مفهومی، تعریف عناوین درسی نظام‌پذیر رشته است. بر همین اساس از رشتۀ مهندسی سبک زندگی دو توقع پیش رو می‌آید:

1. در حیث ساختاری، برآیند مجموعۀ دستاوردهای دانشی معاصر به‌تجربه‌آمده در نهادهای پردازش دانش سلامت باشد؛

2. در حیث محتوایی و گرایشی، برآیند مجموعۀ آموزه‌های اسلامی ـ ایرانی سلامت با نظر به دستاوردهای بشری این حوزه باشد.

با این ملاحظه رکن مقوم این رشته، اصول مفهوم‌ساز و عملیاتی ایجاد الگوی هنجارین سبک زندگی سالم است. رشتۀ مهندسی سبک زندگی سالم، رشتۀ فرآوری تخصصی مؤلفه‌های یادشده در متن مدیریت نظام ملی سلامت است.