10:20 قبل از ظهر
31 اردیبهشت 1403

لایه‌های گذار به خاستگاه معرفت‌شناخت نظریه و الگوی درون‌زای پیشرفت

بنا بر گزارش گروه پژوهش‌های نظری و تحقیقات مبنا، گذار به خاستگاه معرفت‌شناخت نظریه و الگوی درون‌زای پیشرفت، در یک ژرفاروی سه لایه‌ای معین می‌شود. در این راستا، استاد راهبر یکی از پروژه‌های این گروه، اشاره کرد:

گذار به خاستگاه معرفت‌شناخت نظریه و الگوی درون‌زای پیشرفت و راهبری تحول و بدین‌سان ضرورت پرداخت نقشۀ جامع علم یا الگوی درون‌زای تولید دانش معطوف به رشد ـ توسعه، در یک ژرفاروی سه لایه‌ای معین می‌شود:

1. در اولین گام، بازآفرینی دستگاه معرفتی برای ایجاد معیارهای جدید، تبیین انگاره‌های آینده‌ساز و در راستای آن، بازآفرینی نظام دانشی مبتنی بر آن؛

2. بازتعریف و حل مسئله با نگاهی دوباره به ساختارها، معماری ظرفیت‌ها و ساختارها و به‌تعبیری بازخوانی نهادمند سازمان تولید و مدیریت دانش؛

3. حل مسئله در هر سطح حضور و کارکرد، در کاربردی‌ترین و آشکارترین سطحی که ایجادشده و با استفاده از ابزارهای بهبود کوتاه‌مدت.