9:50 قبل از ظهر
1 آذر 1403

لب لباب آرا در مکتب نبوی هنر

جامعۀ ایرانی بیش از دو سده در تکاپوی دورۀ گذار تمدنی خویش به عصر تجدد یا مدرنیته‌ای از نوع و جنس هویت ملی ـ ایمانی است. به‌نیکی آشکار است که توفیق این دورۀ گذار در گرو بازخوانی دم‌به‌دم و احیای داشته‌ها و میراث فکری ـ تمدنی ماست؛ چه داشته‌های برآمده از اصل ایرانیت و چه از اصل اسلامیت و چه از اصل تجربه‌های مشترک نوبه‌نو‌شوندۀ بشری. این مهم در عرصۀ هنر نیز در جریان است. «لب لباب آرا در مکتب نبوی هنر» مجموعه‌ای است از چکیده مقالات اهل نظر در همایش بین‌المللی هنر نبوی که در سال 1386 به چاپ رسیده است و در سرفصل‌های ذیل تنظیم شده است:

1. در عرصۀ پژوهش نظری ایدۀ نبوی هنر

1. 1. نظریه‌پردازی بر مدار هنر نبوی:

ـ در تحلیل مبانی فلسفۀ دینی ـ معرفت‌شناختی هنر؛

ـ در تحلیل وجودشناختی تجربۀ پیامبرانۀ هنر (معراج پیامبر، ایمان نبوی، قرآن کریم و سنت نبوی)؛

ـ تحلیل جریان هنر در هنرمند؛

ـ حس و ذوق هنری؛

ـ زبان هنر؛

ـ سبک هنری؛

ـ ایده‌های نبوی در مبانی فلسفۀ هنر (معیارهای زیباشناختی و…).

1. 2. در عرصۀ پژوهش تطبیقی:

ـ هنر نبوی در تحلیل تطبیقی با دیگر تجربه‌های پیامبرانۀ هنر (هنر مسیحی، هنر کلیمی، هنر زرتشتی و…)؛

ـ هنر نبوی در تحلیل تطبیقی با تنوع دوره‌ها و حوزه‌های تمدنی و به‌ویژه مکتب‌های هنری؛

ـ گفتگوی تطبیقی مکاتب گوناگون در تفسیر تجربه و هنر نبوی (اعم از رویکردهای درون‌دینی و بیرون‌دینی).


2. تحلیل جریان گفتمان نبوی هنر در عرصۀ زبان‌های هنر

2. 1. تحلیل گفتمان نبوی در هنر ادبیات (شعر، نثر و داستان)؛

2. 2. تحلیل گفتمان نبوی در هنرهای سنتی؛

2. 3. تحلیل گفتمان نبوی در هنرهای تجسمی ـ کاربردی؛

2. 4. تحلیل گفتمان نبوی در هنر موسیقی؛

2. 5. تحلیل گفتمان نبوی در هنرهای نمایشی (تعزیه، تئاتر و سینما)؛

2. 6. تحلیل گفتمان نبوی در هنر معماری و شهرسازی.


3. نظام راهبردی عملیاتی‌کردن ایدۀ هنر نبوی

3. 1. تحلیل و نقد «وضعیت موجود» هنر در جهان امروز، جهان اسلام و ایران؛

3. 2. برنامه‌ریزی راهبردی (سیاست‌گذاری، تدوین راهبردها و پیشنهاد برنامه‌ها) برای تحقق عملیاتی ایدۀ هنر نبوی.


4. هنر نبوی در عرصۀ نهادهای مولد دانایی و دانش ازجمله آموزش عالی هنر

4. 1. ایدۀ نبوی هنر در عرصۀ فرهنگ و تربیت دانشگاهی: تدبیر نبوی تربیت و فرهنگ دانشگاهی؛

4. 2. ایدۀ نبوی هنر در نظام تحقیقات هنر، مبانی الگوها، روش‌ها و فرآیندهای تحقیقاتی و آثار تحقیقاتی؛

4. 3. ایدۀ نبوی هنر در نظام آموزش هنر: محتوای دروس، روش‌ها، شکل‌های آموزش و نهادسازی آموزشی.