10:54 قبل از ظهر
19 اردیبهشت 1403

مؤلفه‌های گفت‌وگوی مقایسه‌ای میان ادیان و مکاتب با سورۀ عصر

به گزارش دبیر گروه پژوهشی تفسیر، در نشست هم‌اندیشی تفسیر سورۀ عصر که در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد، به بررسی کارکرد نظام نیازها و انتظارت بشر برای دستیابی به اصیل‌ترین دین پرداخته شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان، استاد راهبر این نشست، با بیان این مطلب که هر زمان به آستانۀ دین، قرآن کریم یا هر سوره و آیه‌ا‌‌‌ی می‌رسیم، بایستی با منظومه‌ای از انتظارات بیرون‌دینی (خواهانی حقیقت، عدالت، شجاعت، گذشت، عشق، فتوت و…) آغاز کنیم، گفت: در اولین گام، بایستی تکلیف خویش را با اصیل‌ترین جست‌وجوهای بشر نهایی کرد تا بدانیم از دین اصیل و در نهایت اصیل‌ترین دین چه می‌خواهیم. در این صورت، اگر دین مدنظر پاسخ‌گو بود، از آن انتظار از دین، می‌توان به نیاز از دین رسید.

وی گفت: نوع آثار تبیینی نظام مسائل بشری انسان، دارای سامانی چهار فصلی است:

1. این آثار در بنیان ایده‌پردازی نیک‌بختی و موفقیت، از یک فلسفه، بنیان پارادایمی و نگاه پایه به مجموعۀ چیستی‌ها و چرایی‌ها می‌گویند؛

2. این آثار به بازخوانی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی نظام مسائل و نیز جریان‌بخشی این منظومۀ سؤالات و انتظارات در یک چارچوبه و سامانۀ دانشی تحلیل‌پذیر در یک یا چند حوزۀ معرفتیِ رشته‌ایِ میان‌رشته‌ای یا فرارشته‌ای می‌پردازند؛

3. این آثار، بر بنیان آن مبانی نظری و آن چارچوبۀ دانشی، اصول راهبردهای چگونگی و تجربۀ قله‌های زندگی را پیشنهاد می‌کنند؛

4. و در چهارمین گام و در برآیند آن سه گام پیشین، این آثار به فرآوری آن چیستی‌ها و چرایی‌ها و چگونگی‌ها در گستره و ژرفابخشی اصل هستومندی انسانی، مبتنی بر یک الگوی مشخص سبک زندگی، در مدیریت موقعیت‌های عینی دم‌به‌دم نوبه‌نوشوندۀ زندگی برای آینده‌نگاری آن می‌پردازند.

این استاد راهبر خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای مقایسه‌ای میان انواع مکاتب و ادیان می‌تواند در این چارچوبۀ چهار فصلی، سامان تحلیلی بیابد.