عیار حقیقت هنر دینی همان حقیقت قرآن کریم است که بالغترین زبان آشکارگی تجربۀ زیست خودی آدمی است. حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد آکوچکیان با اشاره به این مطلب در جمع همپژوهان گروه پژوهشی مبانی نظری و مطالعات مبنا و گروه پژوهشی گفتمان و هنر افزود: قرآن کریم و حدیث اهلبیت (ع) و بهطور خاص نیایش اهلبیت (ع) ـ در اوج امکان زیباشناسانۀ زبانداری تجربههای عارفانۀ وجود ـ بالغترین و کاملترین سطح ممکن تجلی زیباشناسانۀ زبانی خداوند به میزانی است که بشر مخاطب، مجال فهم آن آموزهها و عبور از ظاهر آن به باطن را دارد.
وی در ادامۀ مباحث خویش گفت: قرآن کریم نهایت ممکن امکان زیباشناسانۀ زبانداری تجربۀ باطنی و روششناسی این زبانداری را آموخته است. پس با نظر به این تعریف مبناست که «هنر دینی» آشکارگی آیینمند (در بینش، ارزش و روش) زیباشناسانۀ فرایند بلوغ خودی یا تجربههای بالغ زیستیِ آدمیان مستند به آیین دینشناختی بلوغ و تجربۀ زیستی هنرمند ـ مخاطب است. دو رکن دینشناختی تجربۀ هنری عبارت است از: جنس رو به بلوغ تجربۀ زیستۀ آدمی و نیز نوع و سطح رو به بلوغ آن آشکارگی زیباشناسانه.