2:20 قبل از ظهر
31 اردیبهشت 1403

مدل مفهومی الگوی پیشرفت و نقشۀ راه آن

کارگروه مطالعۀ مدل مفهومی الگوی پیشرفت و نقشۀ راه آن در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) تشکیل شد. جلسات این کارگروه مطالعاتی با تمرکز بر موضوع الگوی پیشرفت در حال برگزاری است. در این گزارش خبری، به برخی از سرفصل‌های بحث‌شده در سه نشست آغازین اشاره خواهد شد.

در نشست اول، هم‌پژوهان این کارگروه با راهبری استاد احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، به بررسی نقشۀ پژوهش پروژه، اهداف، سؤال‌‌ها و ساختار تحقیق پرداختند. همچنین در این نشست مروری بر مفهوم‌‌شناسی پیشرفت با تأکید بر تفکیک واژگان کانونی و کلیدی پیشرفت و ضرورت مطالعۀ تطبیقی ادبیات تحقیق در میانۀ آراء پیشینی، آراء رهبری نظام و نیز ادبیات معاصر اندیشۀ ترقی انجام پذیرفت. در پایان نیز مبانی نظری الگوی پیشرفت بررسی شد.

در نشست دوم پس از بررسی مبانی نظری نقشۀ راه و روش‌‌شناسی آن، در ترکیب دو فرآیند اکتشاف و تکوین و پس‌‌رونده و پیش‌‌روندۀ پردازش مدل مفهومی، در جمع‌‌بندی نهایی به مرور گام‌های شش‌‌گانۀ تقشۀ راه، طراحی و تدوین مدل مفهومی الگو به‌صورت مقایسه‌‌ای با نظریه‌‌های جاری توسعه پرداخته شد.

در نشست سوم این کارگروه مطالعاتی نیز پروژۀ مبانی هستی‌‌شناختی الگوی پیشرفت و پروژۀ نظام اخلاقی و پروژۀ نظام فقهی و حقوقی الگوی پیشرفت مرور شد. در این راستا سرفصل‌های زیر در دستور گفت‌وگوی نشست قرار گرفت:

۱. بازتحلیل نسبت سه پروژۀ یادشده با مدل مفهومی الگوی پیشرفت؛

۲. تعریف مبانی نظری الگوی پیشرفت به مجموع معارف درجۀ دوم و معارف تجزیه‌‌ای درجۀ اول الگوی پیشرفت؛

۳. تعریف نظام اخلاقی و فقهی و حقوقی در چارچوب مدل مطلوب الگوی پیشرفت؛

۴. بازتحلیل ساختاری درونی مبانی نظری الگوی پیشرفت به مبانی فلسفۀ دینی تا مبانی معرفت‌‌شناختی تا مبانی عام و مضاف هستی‌‌شناختی و انسان‌‌شناختی تا مبانی زیباشناختی الگوی پیشرفت؛

۵. بازتحلیل نظام اخلاقی الگوی پیشرفت به آرمان، اصول، شاخصه‌‌ها، ارزش‌ها، فرآیندهای تحول و اوصاف هویتی.