10:14 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

مسئلۀ اقتدار توسعه‌ای (کارکرد برای پیشرفت) علوم انسانی تا علوم انسانی دین‌شناخت در عرصۀ آرا

کتاب «مسئلۀ اقتدار توسعه‌ای (کارکرد برای پیشرفت) علوم انسانی تا علوم انسانی دین‌شناخت در عرصۀ آرا» در دستور بازخوانی نهایی قرار گرفت. این کتاب که با همت مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) به مرحلۀ نگارش درآمده است، شامل مجموعه گفت‌وگوهایی با استادان صاحب‌نظر در حوزۀ علوم انسانی محض و دین‌شناخت است.

این کتاب با این دیدگاه تدوین شده است که ایدۀ «اقتدار توسعه‌ای علوم انسانی»، فراتر از مقولاتی چون کارکردداری، کاربردی‌سازی و تجاری‌سازی علوم انسانی، در حال سربرآوردن است و جایگاه معینی از چیستی معرفت‌شناخت تا چیستی فرهنگی و تا چیستی برنامه‌ای تا پایشی نیز یافته است. این ایده از پس فرآوری تدریجی حیثیت معرفت‌شناخت علم دینی (دین‌شناخت)، علوم انسانی محض و علوم انسانی دین‌شناخت در جهان معاصر ایرانی و شاید مسلمانی، در حال رخ‌نمود است. ایدۀ مزبور مجال بهره‌وری هردم افزون‌تر علوم مزبور و نیز بلوغ ظرفیت عقلانیتی روشمند و توسعه‌آفرین را فراهم می‌آورد. همچنین موجب نسبت‌داری روشمندتر با عقلانیت قرآنی ـ اوصیایی، دادوستد کارگشاتر با دستاوردهای نوبه‌نو‌شوندۀ دانش و مدیریت بشری می‌شود و حیث راهبرنده‌تری را نیز در درون‌زایی تحول پیشکش می‌کند. در این دورۀ گذار، متاع هیچ‌اندیشمندی کم و بی‌مایه نیست و البته تمامی کلام نیز نیست. دوره، دورۀ گفت‌وگوی هم‌افزایی است و هیچ‌نظری، نظر پایانی نیست و هیچ‌گفت‌وگویی، گفت‌وگوی آخر نیست».

اثر مزبور در دو گفتار «اقتدار توسعه‌ای علوم انسانی؛ چیستی تا پیوستار فرهنگی» و «اقتدار توسعه‌ای علوم انسانی دین‌شناخت؛ چیستی تا پیوستار فرهنگی» بسامان آمده است.