3:25 بعد از ظهر
19 اردیبهشت 1403

نخستین نقشۀ جامع پیشرفت‌شناخت هنر از سوی مرکز پیشنهاد شد

بنا به گزارش دبیر گروه پژوهش هنر، در راستای دو دسته سند بالادستی، یعنی نقشۀ جامع علم و نقشۀ جامع مهندسی فرهنگ ـ فرهنگی، «نقشۀ جامع پیشرفت‌شناخت هنر» می‌تواند در دستور کارگروه اندیشۀ هنر قرار گیرد. این منبع خبری افزود: سوگیری پردازش این نقشه را، نقشۀ جامع اندیشه و دانش پیشرفت معین می‌نماید. سرفصل عمومی این مباحث در ساختار زیر پیشنهاد می‌شود:

۱ـ ساختار عمومی نقشۀ جامع اندیشه و دانش هنر با مباحثی چون:

۱ـ۱ـ مدل مفهومی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت ـ الگوی اندیشۀ هنر؛

۱ـ۲ـ رصد گذار به سند چشم‌انداز بیست‌ساله؛

۱ـ۳ـ نقشۀ جامع اندیشه و دانش هنر در راستای نقشۀ جامع علم؛

۱ـ۴ـ نقشۀ جامع پیشرفت‌شناخت اندیشه و دانش هنر؛

۱ـ۵ـ اندیشه‌ورزی، نقد و رصد مهندسی فرهنگ ـ مهندسی تحقیق و توسعۀ هنر؛

۱ـ۶ـ اندیشه‌ورزی، نقد و رصد مهندسی فرهنگی ـ مهندسی رویکرد هنرشناخت نظام ج.ا.ا. .

۲ـ نگاشت نهادی الگوی پیشرفت‌شناخت هنر و هنرشناخت پیشرفت:

۲ـ۱ـ وضعیت امروز پیشرفت‌شناخت نهادهای آموزش عالی و پژوهش هنر از چشم‌انداز نقد سند راهبردی نهادهای یادشده، رو به پردازش سند ملی راهبردی پژوهش رشد ـ توسعه، در جهت مشارکت‌دهی نهادهای مزبور در عهده‌داری پروژه‌های ملی الگوپردازی پیشرفت‌شناخت هنر و هنرشناخت پیشرفت؛

۲ـ۲ـ سند پیشرفت‌شناخت توسعۀ راهبردی اندیشه و دانش نظام آموزش عالی (نظام رشته‌ها و دروس) و تحقیقات راهبردی ـ کاربردی هنر؛

۲ـ۳ـ رفت‌وشد از نظر (جهان‌بینی) به اقدام‌های راهبردی ـ سیاستی پیشرفت‌شناخت هنر و هنرشناخت پیشرفت در سطوح حاکمیت (از مبانی به فرایندها و به بسته‌های سیاستی) و بالعکس و از اسناد بالادستی (و از جمله قانون اساسی) تا اقدام‌ها و بسته‌های سیاستی موجود، به‌منظور ترسیم دورنمای بدیل برای بازنگری و ارائۀ راهبردهای کلان همسو با سند چشم‌انداز؛

۲ـ۴ـ ررفت‌وشد از نقشۀ جامع علم به نقشۀ جامع علمی از چشم‌انداز جایگاه مقولۀ هنر (به‌منظور تدوین اهداف و راهبردهای بلند و شاخص‌های پیشرفت و گذار مستمر و نقد و بررسی مبانی اسناد بالادستی کشور در این عرصه).