3:47 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

نشست هم‌اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی

به مناسبت هفتۀ پژوهش، نهمین نشست هم‌اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی با شعار «حوزه، پژوهش و پاسخ‌گویی به نیازهای نظام و جامعۀ اسلامی» با سخنرانی آیت‌الله اعرافی و به‌همت معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد. در این نشست، نمایندۀ مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) نیز حضور داشت.

آیت‌الله اعرافی در این نشست، ضمن اشاره به اتصال خروجی حوزه از نظر نیروی انسانی با نظام، تصریح کرد: در بخش تولید اندیشۀ حوزه و اتصال آن با نیازها، ده‌ها اقدام بزرگ از زیرساخت‌ها تا خروجی آغاز شده است و حدود ۱۰۰ پروژۀ موردنیاز نظام در حال انجام است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به فقه معاصر اظهار کرد: نیازسنجی از دوره‌های قبل شروع شده است و تا اکنون ادامه دارد و به‌صورت عینی‌تر به واقعیت‌های خارجی متصل می‌شود؛ فقه معاصر در راستای همین موضوع راه‌اندازی شده است.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، ضمن ارائۀ گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در سال‌های اخیر بحث پژوهش در حوزه‌های علمیه نهادینه شده است، اظهار داشت: سطح یک با برنامه‌های جامع پژوهشی روبه‌رو بوده است و طلاب در ورود به پایۀ سوم در کارگاه‌های تخصصی پژوهشی شرکت می‌کنند. همچنین حوزه‌های علمیه، درخت‌واره‌های دانشی حوزه‌های تخصصی را با رویکرد تقویت بنیه‌های پژوهشی عملیاتی کرده است و تاکنون در ۱۳دورۀ جشنوارۀ علامه حلی، ۱۳۵هزار اثر طلاب و حوزویان جمع‌آوری شده است؛ برای جشنوارۀ کتاب سال حوزه نیز بالغ بر ۲۲هزار اثر و پایان‌نامۀ طلاب و حوزویان به دبیرخانه رسیده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، ضمن ارائۀ گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه و اشاره به راه‌اندازی کرسی نظریه‌پردازی و آزاداندیشی و نوآوری گفت: تا کنون ۱۷۱ طرح و مطالعات راهبردی در رابطه با سیاست‌ها و برنامه‌های ناظر به مجموعه‌های مختلف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به دبیرخانه ارسال شده است.

در این نشست‌ همچنین تعدادی از مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی، دیدگاه‌ها، نظرها و دغدغه‌های پژوهشی را مطرح کردند از جمله:

ـ چابک‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری‌ها در دبیرخانۀ پژوهش حوزوی؛

ـ در معرض دید قرارگرفتن اولویت‌های پژوهشی و رویکردهای سالانۀ مراکز علمی حوزوی؛

ـ تقویت مطالبه‌گری حوزوی برای پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی نظام اسلامی؛

ـ ارائۀ تصویر روشنی از ظرفیت‌ها، نیازها و شاخص‌های دین‌داری جامعه؛

ـ تقویت هم‌گرایی فعالان فرهنگ دینی برای اثربخشی فعالیت‌ها.