9:10 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

نظریه و کارکرد تفسیر پیشرفت‌شناخت

دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت با عنوان «نظریه و کارکرد تفسیر پیشرفت‌شناخت» در سال 1398 برگزار می‌شود. شش سمینار تخصصی زمینۀ شکل گیری این کنفرانس را بسامان می‌آورد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) از آغاز به کار دبیرخانۀ علمی دومین کنفرانس تخصصی مکتب تفسیری پیشرفت‌شناخت با عنوان «نظریه و کارکرد تفسیر پیشرفت شناخت» خبر داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) گفت: در اولین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت و روش‌شناسی تفسیر که اردیبهشت ماه 96 برگزار شد، ساختار عمومی مکتب پیشرفت‌شناخت بررسی شد. پیش‌بینی شده است که تا سال 98، محورهای اصلی اولین کنفراس قرآن‌پژوهی پیشرفت در قالب سمینارهای تخصصی به‌منظور پردازش تخصصی‌تر مباحث تا برگزاری دومین کنفرانس از سوی این نهاد تحقیقاتی برگزار شود.

به گفتۀ دبیر علمی این کنفرانس ملی، اولین سمینار تخصصی کنفرانس پیش رو برای اسفند96 پیش‌بینی شده است و به‌طور تخصصی به بحث «رویکرد تفسیری پیشرفت و نظام انتظار از دین با نیایش اوصیایی» در راستای بسط محور اول اولین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت خواهد پرداخت. این سمینار بر آن است تا گام‌های پیشانظریۀ تفسیر را آشکار سازد تا معین شود چه گام‌های پارادایمی برای سررسید یک نظریۀ خودویژه باید برداشت. بسط اصل نظریه پس از آن ضرورت می‌یابد. چگونه می‌توان مهیای یک نظریۀ تفسیری خودویژۀ پیشرفت‌شناخت قرآنی بود. موضوع این سمینار، مغفول و مفروض بسیاری از اهل تفسیر است که در دورۀ معاصری به‌ناگزیر به آن‌ها باید پرداخت.

وی افزود: دو سطح مباحث تحلیلی این سمینار، مباحث «پیشانظریۀ تفسیر در ساحت فکر دینی» و «پیشانظریۀ تفسیر در ساحت بیرون‌دینی» است. پیشانظریۀ تفسیر در ساحت بیرون‌دینی، به‌نوبۀ خود، محیط بر پیشانظریه در ساحت فکر دینی است. افزون بر آنکه دو سطح تحلیلی یادشده، در سرجمع، چشم‌اندازی برای بازخوانی جایگاه نیایش اولیایی خواهد بود.

دبیر علمی دومین کنفرانس بیان کرد: پیش‌نشست‌های مرتبط با این سمینار تخصصی در پنج محور زیر با حضور استادان صاحب‌نظر برگزار خواهد شد:

1. اندیشۀ ترقی، نظریۀ پیشرفت به‌مثابه مدخل گذار به مکتب تفسیری پیشرفت‌شناخت؛

2. اندیشه، مکتب و نظریۀ تفسیری؛

3. مبانی فلسفۀ دینی مکتب تفسیر پیشرفت‌شناخت (حقیقت دین قرآنی و نظام انتظار از آن)؛

4. مبانی معرفت‌شناخت مکتب تفسیری پیشرفت‌شناخت؛

5. بازتعریف مکتب تفسیری پیشرفت‌شناخت در مکتب نیایش اوصیایی.

ادامۀ اخبار: سایت کنفرانس