پژوهش راهبردی «چیستی و مؤلفههای نقشۀ جامع دانش دینی» در راستای پردازش نقشۀ جامع علم کشور، بهسفارش معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه در دستور کار مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) قرار گرفت. این پژوهش در قالب دو جلد تدوین خواهد شد.
حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان، مجری این پروژه، بیان داشت: پژوهش «نقشۀ جامع علم»، تا عرصۀ نقشۀ جامع علمی و سند الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی در سه سرفصل برجستۀ «نقشۀ جامع علمیکشور»، «نقشۀ جامع آموزش و پرورش» و نیز «نقشۀ مهندسی فرهنگی کشور» نزدیک به نیمدهه است که موضوعنظر جدی رهبری نظام قرار گرفته و نظام مدیریت کشور بهضرورت این سه سرفصل رسیده است. ایدۀ نقشۀ جامع علمی، چارچوبۀ ادراکی، نهادی، دانشی و تحقیق و توسعهای راهبری فرآیند تولید دانش مبنای مدیریت تحولات جامعنگر و پایدار انسانی است. اندیشۀ مدیریت تحولات یادشده، خاستگاه عینی طرح ایدۀ نقشۀ جامع علمی است. ضمن آنکه اندیشۀ مدیریت دانش در عین اینکه مقتضای گفتمان تحقیق و توسعهای دانشبنیاد است، فراخوان به شناخت چگونگی تولید، توزیع و مصرف دانش نیز است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) همچنین اشاره کرد: توجه به این نکته ضروری است که عرصۀ دینپژوهی در تکاپوی بهتدریج خودآگاه حضور پیشاهنگ دانشی است؛ رخدادی که ورود روشمند به جنبش معرفتشناختی پیش روی رویکرد دینشناختی به اندیشۀ پیشرفت (رشد ـ توسعه) را راهبری مینماید. بر همین مبنا، گروه پژوهش راهبردی تحقیق و توسعه و مطالعات راهبردی به تدوین این مجموعۀ دوجلدی پرداخته است.