دکتر احمد آکوچکیان در یکی از نشستهای گروه پژوهشی علوم انسانی و بینارشتهای به بررسی مبانی نقشۀ راه تولید دانش دینی پرداخت.
در این نشست به این موضوع اشاره شد که:
اولین فصل تحلیلی نقشۀ راه تولید دانش دینی نوع تلقی از دانش دینی بهمثابۀ بنیاد دانشی مدیریت تغییر و تحول است. به سخنی دیگر، آن دانش و فقاهت ولایتدار و متكفل تدبیر امور كدام است؟ چیستی آن دانش دینی موضوع تحلیل نگاشت ادراكی نقشۀ راه است. ملاحظه میشود که ماهیت مباحثات این نگاشت درجۀ دوم یا معرفتشناختی است.
اندیشۀ ترقی و دانش تمدنی بر بنیان چه دانش و چه نظام ادراكیای در فضای نظام اسلامی شكل میگیرد؟ عرصههای دانشی میانرشتهای دروندینی مبنای راهبری تغییر متكی بر چه نگاشتی از دانش دینی هستند؟ داشتۀ ستبر و پرمایۀ حوزههای دینی بهعنوان خاستگاه ساماندهی و بسط نظاموارۀ دانشهای در اختیار خویش و دانش مبنای مدیریت تحول و متعلَّق نقشۀ راه برای ورود به عرصۀ برنامهریزی توسعهای و راهبری تحقیق و توسعهای جامعۀ مخاطب همان دانش «فقه جامع» است. دانشپژوهان و نظام مدیریت ملی برای تدبیر سلوک اندیشهای و مدیریت دینشناختی خویش به این دانش مبنا نیازمند هستند.