براساس گزارش دبیر گروه پژوهشهای نظری و تحقیقات مبنا، موضوع «نگاشت مسیر دانش در نظام تدبیر پیشرفت» با راهبری استاد احمد آکوچکیان در این گروه پژوهشی بحث و گفتوگو شد. آکوچکیان دراینباره تصریح کرد: پردازش نگاشت مسیری معین برای دستیابی به نظام مأموریت نهادهای دانشی و بهطور خاص پژوهشی کشور بهنوبۀخود نیازمند این نگرش است که سند راهبردی نهادهای تولید علم در نظام جمهوری اسلامی (بهعنوان نهاد پژوهش پیشرفت (رشد ـ توسعه) اسلامی ـ ایرانی) بهمثابۀ نگاشت نهادی نقشۀ جامع علم میتواند رویکرد کلان کلیۀ نهادهای پژوهشی کشور را بهعنوان نهادهای پیشرفتپژوه رقم زند و در نظام نظارت و ارزشیابی پژوهش و آموزش عالی به کار گرفته شود.
وی در ادامه اذعان داشت: در ذیل انگارۀ اصلی یادشده، انگارههای راهبردی فرعی چندی برمیآیند، مانند:
1.در تحلیل فرایند گذار معرفتشناختی اندیشۀ جمهوری اسلامی به نقشۀ جامع پژوهش پیشرفت، میتوان گفت خاستگاه مدیریتی تغییر (نظریه دربارۀ حکومت) در نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و خاستگاه دانشی اصل ولایت فقیه، ولایت تفقه در دین است؛
2.سامانۀ مدیریتی بنیان دانشی نظام جمهوری اسلامی در «نقشۀ جامع علم» شکل میگیرد و مستند به آنْ الگوی پیشرفت دانشبنیان یا «نقشۀ جامع علمی» شکل میگیرد؛
3.نقشۀ جامع پژوهش پیشرفت در ذیل نقشۀ جامع علم تعریف میشود و سند راهبردی نهاد ملی پژوهش پیشرفت در فصل نگاشت نهادی نقشۀ پژوهش تعریف میشود؛
4.نقشۀ جامع علمْ الگوی عملی نظام ملی تولید دانش و علم معطوف به پیشرفت (رشد ـ توسعه) در نظام جمهوری اسلامی است و نقشۀ جامع علمیْ الگوی عملی مدیریت راهبردی پیشرفت دانشبنیان در نظام جمهوری اسلامی ایران است؛
5.«علم نافع» در ادبیات آموزههای قرآنی ـ اوصیایی و نیز ادبیات راهبران نظام جمهوری اسلامی ایران «علم ولایتمند تغییر ـ پیشرفت جامعنگر»، «علم کارآمد و دارای اقتدار رشد ـ توسعهای» و به تعبیری، «علم توانمند بنیانپردازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و مدیریت راهبردی تحولات هندسۀ قدرت در فضای دولت ـ ملت و عرصۀ بینالملل» است؛
6.نگاشت نهادی یکی از چهار نگاشت برجستۀ نقشۀ جامع علم است. در این نگاشت، از اصول نظام مأموریت راهبردی نهادهای مولد علم نافع سخن میرود تا در چارچوب چنین نظام مأموریتیایْ تولید اندیشۀ اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در دستور کار نهادهای پژوهشی کشور بهعنوان رویکرد مبنا قرار داشته باشد.